Blijf op de hoogte

HOME > ACTUEEL > BLOGS

Ben ik nog wel op mijn plek?

16 november 2021

“Wat is er met jou gebeurd Frank?”

Ik heb mijn tas nog in mijn handen en voel de priemende ogen van mijn collega’s al mijn kant uit kijken. Allemaal gefixeerd op de grote bult op mijn voorhoofd. “Ja, ik ben weer eens een wedstrijd gaan hockeyen…”

Eigenlijk had ik vooraf al voldoende signalen ontvangen om niet weer competitie te gaan spelen: ik heb al een hele tijd geen wedstrijd op niveau gehockeyd en ook mijn leeftijd spreekt niet meer in mijn voordeel. Nadat ik een week later met een rugblessure het hockeyveld moet verlaten, vraag ik mijzelf: “ben ik nog wel op mijn plek?”

Deze vraag heb je jezelf vast wel eens in je loopbaan gesteld. Maar hoe herken je het moment waarop de magie is uitgewerkt? Wanneer ben je toe aan een nieuwe stap in je carrière? Hoe herken je het momentum en hoe kun je dit gebruiken als motivatie bij toekomstige sollicitaties?

Herken de signalen

Terugkijkend naar mijn hockeywedstrijd heb ik het zelf niet goed ingeschat. Dat komt doordat ik op dat moment niet in verbinding stond met mijzelf. Mijn ego won het van mijn intuïtie en heb ik op basis van mijn ego mijn besluit genomen om weer te gaan hockeyen. Als ik daadwerkelijk naar mijn gevoel had geluisterd, dan had ik wel beter geweten.

Er waren genoeg signalen vooraf: ik had gebrek aan wedstrijdritme en was fysiek niet 100%. Ook jij krijgt tijdens je werk, bewust of onbewust, dit soort signalen. Waarschuwingen die je iets zeggen over je staat van zijn: je werk geeft je geen of weinig motivatie, stress, oververmoeidheid en misschien zelfs wel lichamelijke klachten.

Herken je dergelijke signalen? Dan raad ik je aan om actie te ondernemen. Neem de tijd om te reflecteren op je functioneren en op je rol binnen de organisatie waar je werkt. Je bent niet van het ene op het andere moment toe aan een volgende stap in je carrière of aan een nieuwe werkomgeving. Het groeit gestaag. Kijk periodiek in de spiegel en stel jezelf vragen als: haal ik nog plezier uit mijn werk? Geeft het mij voldoening? Zie ik nog uitdagingen liggen? Ben ik nog net zo bevlogen als voorheen?

Beantwoord je één van deze vragen met een nee? Dan kan dat een signaal zijn om serieus te nemen. Het zegt iets over waar je op dat moment van je carrière staat. Wees bereid te luisteren naar je gevoel zodat je daarop kunt reflecteren / actie op kan ondernemen.

Het nut van reflectie voor je vertrekverhaal

Een periode van reflectie geeft je voldoende stof om een vertrekverhaal te formuleren. Een verhaal waarin je formuleert wat je mist in je huidige werk, waar je tegenaan loopt en wat je wil bereiken. Een gedegen vertrekverhaal verscherpt je visie op de toekomst en laat je zien wat je wel en niet wil. Het geeft inzicht in je gewenste carrièrevervolg. En als je weet wat je niet wil, dan weet je ook wat je wél wil.

Het gaat om het onder woorden brengen van je drijfveren. Waarom is een bepaalde nieuwe functie of een nieuwe organisatie de logische vervolgstap voor jou? Dan hebben we het niet alleen over inhoud (heb je diploma x of ervaring y), maar over je intrinsieke motivatie. Waarom geeft dit je het goede gevoel? En dan kom je waar je wil zijn; bij dat wat je ertoe aanzet om specifiek op een bepaalde functie en omgeving te reageren.

Als je de inhoud durft los te laten, durft te reageren vanuit je gevoel en je motivatie dan kom je in verbinding met jezelf en daardoor ook met anderen. Dat is vaak waar het om draait bij een sollicitatie. Ga de dingen doen die je leuk vindt en die je motiveren, dan gaat je energie vanzelf weer stromen.

Durf te vertrouwen op je intuïtie. Het zal je nooit in de steek laten.

Frank Snethlage

Partner K+V

Deel bericht:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Kracht van de mens  De sterkste match  Oog voor verschillen
Ander perspectief  Nieuwe mogelijkheden  Altijd maatschappelijk betrokken

Wij geloven in de kracht van mensen. Organisaties zijn er voor mensen en wij zorgen ervoor dat de sterkste match wordt gemaakt. Door uit te gaan van verscheidenheid en oog te hebben voor verschillen die een organisatie mooier en beter maken. Onze adviseurs zijn ook verschillende mensen. Door een ander perspectief te bieden, creëer je nieuwe mogelijkheden en invalshoeken. Wij kunnen dat als geen ander.