Blijf op de hoogte

HOME > ACTUEEL > BLOGS

De arbeidsmarkt van de toekomst: van ervaringsgericht naar competentie-gedreven

4 oktober 2019

Mijn eerste blogartikel voor K+V en ik waag me direct aan een pittig thema: de toekomst van de arbeidsmarkt. Dat we steeds langer door moeten werken is een bekend gegeven. Net als dat we niet meer in een tijd leven dat we 50 jaar lang voor dezelfde baas werken. De arbeidsmarkt is als voetbalster Shanice van der Sanden, constant in beweging. En om dat bij te kunnen benen, moet je beschikken over een enorm uithoudings- en aanpassingsvermogen. In dit artikel wil ik je laten zien hoe ik kijk naar de toekomst van de Nederlandse arbeidsmarkt: waar liggen de gevaren en waar ik denk dat jouw kansen liggen.

Een mismatch tussen opdrachtgevers en werknemers dreigt

Naar mijn mening zijn er twee factoren die de toekomst van de arbeidsmarkt enorm beïnvloeden: de verhoging van de pensioenleeftijd én de steeds kortere aandachtsspanne die wij als mens hebben. Alles moet nu, direct, meteen. Een mentaliteit die wij met zijn allen steeds meer krijgen, maar in grotere mate terug te vinden is in Generatie Y (de millennials) en Generatie Z (de kinderen en tieners van nu). De jonge werknemer wil doorgroeien en het liefst zo snel mogelijk. Er is niet meer het geduld om lang bij een organisatie te blijven werken en rustig ervaring op te doen.

De millennial streeft persoonlijke ontwikkeling na. Wanneer die ontwikkeling niet binnen een organisatie te halen valt, zal hij of zij op zoek gaan naar een nieuwe setting. Sterker nog, een groot deel van de millennials verwacht juist zichzelf te kunnen ontwikkelen door vaak van baan te wisselen. Het jobhop-cv als nieuwe standaard .

Is dat erg? Naar mijn mening niet. Sterker nog, gezien we steeds langer moeten werken, is het een te verwachte tendens. Maar er dreigt wel een mismatch te ontstaan tussen werknemers en opdrachtgevers. Opdrachtgevers zoeken naar de specialist die ‘het al gedaan heeft’.  Een ouderenzorginstelling zoekt een teammanager die bewezen ervaren is in de genoemde functie én dat dan ook nog binnen dezelfde branche.  Er komt een moment dat dergelijk talent zo schaars is dat je die niet meer vindt. Daarom moet er met een bredere blik worden gekeken op de arbeidsmarkt.

Hoe vinden we elkaar?

Dat kunnen we bijvoorbeeld doen door meer te focussen op persoonsgebonden competenties. Als opdrachtgever kun je jezelf afvragen: “over welke competenties moet de ideale kandidaat beschikken?”, in plaats van, “welke ervaring moet de ideale kandidaat meenemen?” Een sterke strateeg met enkel ervaring in de zorg, kan toch de geschikte persoon zijn om een onderwijskoepel te gaan besturen.

Naar mijn idee gaan werving- en selectiebureaus zoals K+V een belangrijkere rol spelen om de match tussen opdrachtgever en kandidaat te maken. Wij hebben de gelegenheid om kandidaten op gesprek uit te nodigen die een organisatie niet zo snel zouden laten langskomen. Daardoor kunnen we vaak langs het cv kijken en zien of iemand qua kwaliteiten en persoonsgebonden eigenschappen past bij onze opdrachtgever.

Waar liggen je kansen als kandidaat?

We zitten nu in een periode dat het economisch goed gaat. Met een percentage van 3,4% is de algemene werkloosheidsgraad laag te noemen. Maar laat dat je niet tegenhouden om in jezelf te investeren. In tijden van economische voorspoed zijn we geneigd om daarmee te stoppen. Het gaat immers toch goed zo? Dit is het ideale moment om jezelf bij te scholen. Ga voor die cursus of training die ervoor zorgt dat jouw competenties sterker worden doorontwikkeld.

Ik zie voldoende kansen om in de toekomst mooie matches te maken, maar we moeten er samen ons best voor doen om die tot stand te laten komen. Opdrachtgevers door de verwachtingen bij te stellen en kandidaten door zichzelf te blijven ontwikkelen.

Maartje Peters

Partner K+V

Deel bericht:

Kracht van de mens  De sterkste match  Oog voor verschillen
Ander perspectief  Nieuwe mogelijkheden  Altijd maatschappelijk betrokken

Wij geloven in de kracht van mensen. Organisaties zijn er voor mensen en wij zorgen ervoor dat de sterkste match wordt gemaakt. Door uit te gaan van verscheidenheid en oog te hebben voor verschillen die een organisatie mooier en beter maken. Onze adviseurs zijn ook verschillende mensen. Door een ander perspectief te bieden, creëer je nieuwe mogelijkheden en invalshoeken. Wij kunnen dat als geen ander.