Hoe val je op?

25 november 2016

Staan lef en leven tot elkaar als enkelvoud en meervoud?

Jaren geleden ging de mythe, dat een scholier bij het eindexamen Nederlands-opstel bij het thema ‘Wat is lef’ het papier inleverde met ‘DIT’. Afijn begin deze maand een mooi artikel in NRC Next: hoe schrijf je een sollicitatiebrief? Want dat is best lastig, niet te lang, niet te kort, geen taal- of typefouten, wat vertel je over jezelf of over je motivatie? Je wil immers opvallen. NRC Next haalt het storytelling erbij en een voorbeeld van een persoon die zichzelf presenteert in de vorm van een dialoog. Dit sluit mooi aan bij ‘show don’t tell’-principe; hoe laat je zien dat je de ‘ervaren (interim) manager’ bent; niet door het te zeggen, maar door het de ander te laten concluderen.

Wij lezen tientallen sollicitatiebrieven en cv’s en geloof me: de meeste kunnen echt beter. Vooral mijn generatie zit behoorlijk vast in allerlei formuleringen, zoals ‘naar aanleiding van’, ‘in de krant van zoveel november’ en ‘ik licht mijn motivatie graag in een persoonlijk gesprek toe’. Een beetje keurslijf.

NRC Next laat zien dat het anders kan in een brief, maar het kan ook anders met een filmpje, met een presentatie. Welke vorm je ook kiest, bepalend blijft hoe jij wil overbrengen dat je de beste matchende kandidaat bent. Vooral als je lang niet hebt gesolliciteerd, maar in je eigen organisatie steeds bent gevraagd of zelf hebt gereageerd op nieuwe uitdagingen. Je bent dan bekend, ze kennen je kwaliteiten en je hoeft jezelf niet aan te prijzen. Dat vinden we ook behoorlijk lastig, we blijven bescheiden, gemiddeld genomen dan. Het helpt om het aan anderen te vragen (zie ook alle recommendations op LinkedIn), maar aan de hand van een verhaal kan natuurlijk ook. Je moet het alleen wel durven. En als je een goed verhaal hebt, dan biedt dat veel houvast en rust in gesprekken voor jezelf. Bovendien kun je je resultaten daar mooi aan koppelen, als concreet ‘bewijsmateriaal’. Dan zet je jezelf goed neer zonder te blozen.

K+V biedt je een paar maal per jaar de mogelijkheid aan om dit houvast te krijgen; gedoseerd lef tonen zou je dat kunnen noemen. Het kost wat hoofdbrekens, maar dan heb je ook wat. Beter vooraf je hoofd breken, dan tijdens het gesprek. Wanneer en hoe: kijk op www.kv.nl/agenda: training persoonlijk profiel.

Helga Bijker
bijker@kv.nl

Helga Bijker

Partner

Deel bericht:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Kracht van de mens  De sterkste match  Oog voor verschillen
Ander perspectief  Nieuwe mogelijkheden  Altijd maatschappelijk betrokken

Wij geloven in de kracht van mensen. Organisaties zijn er voor mensen en wij zorgen ervoor dat de sterkste match wordt gemaakt. Door uit te gaan van verscheidenheid en oog te hebben voor verschillen die een organisatie mooier en beter maken. Onze adviseurs zijn ook verschillende mensen. Door een ander perspectief te bieden, creëer je nieuwe mogelijkheden en invalshoeken. Wij kunnen dat als geen ander.