Nieuwsbrief augustus 2017

25 augustus 2017

Genderneutraal

Beste Kandidaten/beste opdrachtgevers,

Voortaan ontvang je van ons een genderneutrale aanhef boven de brieven en mailtjes. Op het hoogtepunt van de komkommertijd was buiten het ‘ei’ gender ‘trending topic’. Hierbij laten we het verder wel, want we hebben maar twee toiletten; voor het genderneutrale toilet moet je naar de gemeente Veenendaal (één van de vier Nederlandse gemeenten met een genderneutraal toilet!).

Je zegt geen man of vrouw, maar benoemt de functionaliteit van de persoon, dus beste luisteraars, reizigers of vrij naar Mies Bouwman: ‘beste mensen’. Dat is dan wel weer heel erg breed, qua functionaliteit. Genderneutraal of zoals verschillende overheden ook wel willen: anoniem solliciteren, om Ahmet niet uit te sluiten of het voorkomen van leeftijdsdiscriminatie. Blijkbaar, het komt uit onderzoek, hebben we liever een witman met een vlekje (tot en met een strafblad) dan een zwartvrouw met een fantastische opleiding. Enne we leven in 2017! Wel een hele grote stap naar genderneutraal.

Beste lezer, in ons vak hebben wij er natuurlijk ook last van. Op basis van een profiel presenteren we cv’s van kandidaten (die wij al gesproken hebben in een voorselectie) en in de aanloop naar de gesprekken gebeurt er van alles. Uitgebreid Googlen, alvast beelden vormen tot het sluiten van een kongsi. Dan hebben de leden van de selectiecommissie vooraf al bepaald wie het eigenlijk moet gaan worden. Geloof me: dat wordt geen succes. Niet voor de kandidaat en niet voor de organisatie.

Speed-slow-show. Dat is een ‘genderneutrale’ aanpak. Bij de start draait het om ‘de persoon’; het cv is niet bekend en alles wat Google over je weet te vertellen evenmin. Het is de eerste indruk, die telt. Je presenteert jezelf; krijgt lastige vragen te verwerken, want de plichtplegingen over het weer blijven achterwege. Bijkomend voordeel van de ‘speed’ (korte gesprekken van 15 minuten met meerdere commissies) is dat de kandidaat ook een goed beeld kan krijgen van de toekomstige collega’s. Na de keuze en dus draagvlak voor de kandidaten die doorgaan, volgt het slow-gesprek; het ‘traditionele gesprek’ met de selectiecommissie. In de show kan de kandidaat zich nogmaals presenteren. Wij doen het graag voor en met opdrachtgevers.

Het lijkt omslachtig maar dat is niet het geval: een nieuwe collega binnen een week, die welkom is in de organisatie, want de collega’s hebben meegedaan en er is draagvlak. Gaat eigenlijk best een tekst schrijven zonder een hem of een haar of een ‘hen’. Zijn we weer terug bij het ‘ei’.

Prettige start van het seizoen!

PS de oranjeleeuwINNEN zijn Europees kampioen geworden en SIRE roept ouders op om jongetjes weer jongetjes te laten zijn.

Met vriendelijke groet,

Helga Bijker
Partner
bijker@kv.nl
06 2269 8599

Nieuwsbrief augustus 2017

Deel bericht:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Kracht van de mens  De sterkste match  Oog voor verschillen
Ander perspectief  Nieuwe mogelijkheden  Altijd maatschappelijk betrokken

Wij geloven in de kracht van mensen. Organisaties zijn er voor mensen en wij zorgen ervoor dat de sterkste match wordt gemaakt. Door uit te gaan van verscheidenheid en oog te hebben voor verschillen die een organisatie mooier en beter maken. Onze adviseurs zijn ook verschillende mensen. Door een ander perspectief te bieden, creëer je nieuwe mogelijkheden en invalshoeken. Wij kunnen dat als geen ander.