Als zuiderling zie ik elk jaar om mij heen hetzelfde fenomeen. Mijn stad verandert in Mispelgat en alles ligt plat. Het is carnaval.
Een moment om je te vermommen, los te gaan en je anders voor te doen dan je bent. Althans, voor veel van mijn zuiderburen. Eerlijk gezegd ben ik niet behept met het carnaval gen. Maar je hoeft geen carnavalsvierder te zijn om een andere rol aan te nemen. In het normale leven maken we vaak onze werkelijkheid een beetje mooier, doen we ons wel eens beter voor dan we zijn, in het carnavalstenue dat hierbij past.
Hoe kom je achter de werkelijke persoon?
Bij het werven en selecteren van kandidaten is het de kunst door dit tenue heen te prikken. Wie is die persoon achter dat laagje vernis? Wij zeggen niet voor niets dat ons werk mensenwerk is. Een persoon is immers meer dan een CV. Papier is geduldig, maar zegt zo weinig. Bovendien kom je mensen tegen die jokken over hun verleden, met een opgeklopt CV. Ook online moet je scherp blijven: er zijn kandidaten die hun geschiedenis hebben herschreven. Gek toch, dat er nog steeds opdrachtgevers zijn die blind vertrouwen in Linkedin. Even googelen op iemands naam levert echt geen goed resultaat.
Geen CV-schuivers, wel doorzagers
Dat is niet onze manier van werken. Wij schuiven niet met CV’s, maar kennen onze kandidaten, omdat we met ze in gesprek gaan. Ze worden doorgezaagd en samen gaan we de diepte in. Het liefst willen we onder dat carnavalskostuum kruipen. Een ODC-test is dan een efficiënte manier om achter de werkelijke persoon te komen. Deze test toont aan welk gedrag je niet van nature hebt, maar wel laat zien: aangeleerd gedrag dat mensen kwetsbaar maakt. Kandidaten die een rol op zich hebben genomen die ver van hun afstaat, kunnen het lastig krijgen in de toekomst. Komen ze onder druk te staan, dan ligt overspannenheid of een burnout op de loer.
Een persoon is meer dan een CV
Belangrijk is of de rol die iemand op zich heeft genomen bij hem of haar past. Niet gespeeld, maar onderdeel van een geheel. Het is aan ons om verder te kijken en door de vermomming heen te prikken. Als er dan een klik is, kan ik, na jarenlange ervaring, vol vertrouwen onze opdrachtgever overtuigen dat ze met de juiste mensen het gesprek aangaan.