Koningsdag is onlosmakelijk verbonden met de vrijmarkt. Al dagen voordat de markt echt plaatsvindt, krijten verkopers met grote letters BEZET op de stoep. Mij doet dat, gek genoeg, denken aan wat ik in mijn eigen werk vaak zie gebeuren. Zodra er een interim klus te vergeven is, zijn bureaus er als de kippen bij de opdracht te claimen. BEZET! Snel worden piketpaaltjes geplant en kandidaten benaderd. Opdrachtgevers zijn hier meestal zelf de oorzaak van. Kostbare tijd gaat verloren aan hun gewik, geweeg en hun pogingen een interne oplossing te vinden, om uiteindelijk toch te kiezen voor een interim. Vaak is het dan al vijf voor twaalf en moet de functie gisteren zijn vervuld.
Als je dan eindelijk die felbegeerde plek op de markt hebt verworven en je kleedje hebt uitgespreid, werkt het lekker snel om je koopwaar op één hoop te gooien en de keuze aan de koper laten. Met andere woorden: je kunt opdrachtgevers met een interim vraag binnen twee uur een stapel CV’s opsturen. Die werkwijze heeft niet mijn voorkeur. Kwaliteit kost immers tijd. Liever ga ik met bedrijven in gesprek om erachter te komen wat ze echt nodig hebben. Daarom vind ik mijn werk ook zo leuk. Altijd kom ik aparte en bijzondere mensen tegen en beland in unieke situaties. Elke opdrachtgever heeft een ander verhaal en elke setting is uitzonderlijk. Eenmaal in gesprek wordt de vraag achter de vraag pas duidelijk. Vaak is dit onderdeel van het probleem dat moet worden opgelost.
Investeer in je kandidaten
Opdrachtgevers zijn altijd gehaast op zoek. Snel, snel, wie is er beschikbaar? Terwijl het beter is met zorg en aandacht je kleedje in te richten. Dat hoeft niet veel tijd te kosten. Ik ken mijn kandidaten immers, want als je dit werk continu doet, kom je veel verschillende mensen tegen. Je komt in gesprek, investeert in contacten en hebt zo een heel goed beeld wie te presenteren. Zo kun je voorafgaand aan een eerste ontmoeting al veel inhoudelijke informatie geven. Vaak werkt dat beter dan dat een opdrachtgever zelf een ‘vriendje van’ uitzoekt.
Kom tot de meest geschikte kandidaat
Nu kan het ritueel van afdingen en verkopen beginnen. Misschien lopen klanten nog even door; ligt er op dat andere kleedje niet iets beters? Toch komen mensen terug; zij zien bijzondere producten uitgestald. Niet van ‘wel aardig’, maar kaf dat van het koren is gescheiden. Onze kandidaten zijn bij ons bekend; en wij weten hoe ons koopwaar acteert. Op die manier komen we samen met een opdrachtgever tot de meest geschikte kandidaat voor de interim klus, terwijl een snelle post op LinkedIn vaak de meest beschikbare kandidaat selecteert. Kom daarom vooral eens kijken wat er op ons kleedje ligt uitgestald!
PS: Fijne Koningsdag en een geslaagde vrijmarkt!
Frank Wolff is partner, adviseur en eigenaar van K+V; het interim- en werving & selectiebureau voor levende organisaties en werkende kandidaten in zorg, overheid, onderwijs en management.