Afdelingshoofd Grondbedrijf - Gemeente Arnhem

Ambitieuze en empathisch leider
Let op: De wervingstermijn voor deze vacature is verstreken! Reageren is niet meer mogelijk.
Klik hier voor ons actuele vacature-overzicht

Over de organisatie

Gemeente Arnhem

Arnhem is met meer dan 165.000 inwoners de 12e gemeente van het land. Arnhem is een prachtige gemeente waar de stedelijke dynamiek, de natuurrijke leefomgeving en economische kracht elkaar versterken. Arnhem kent een rijke historie en is de hoofdstad van de provincie Gelderland. Bij de gemeentelijke organisatie werken ongeveer 1.200 betrokken en bevlogen medewerkers.

De stad heeft grootse opgaven, waaronder de verstedelijkingsopgave, de leefbaarheidsopgave in bestaande wijken en de energietransitie. Zo moeten er vóór 2040, nog circa 14.000 woningen worden gebouwd binnen een grote set randvoorwaarden zoals bouwen in de bestaande stad- níet in natuurgebieden, versterken van wijken met een divers woningaanbod, voorkomen van dakloosheid, bescherming van huurders en investeren in de ontwikkeling van de stad. Arnhem streeft naar kansengelijkheid (Arnhem-oost aanpak), aardgasvrije wijken, vergroening en klimaat adaptieve maatregelen.

Functie

Afdelingshoofd Grondbedrijf

Om de grote ambities te kunnen vervullen in de komende jaren is de organisatie recent aangepast. Naast het gezochte afdelingshoofd grondbedrijf, bestaat het team uit een afdelingshoofd vastgoed en een afdelingshoofd ontwikkelbedrijf in oprichting, die samen rapporteren aan de Clustermanager.

De uitdagingen liggen op inhoud én op team- en organisatieontwikkelingsniveau:

  1. Als afdelingshoofd ben je eindverantwoordelijk voor alle activiteiten en prestaties en geef je richting en sturing aan het grondbedrijf met circa 17 medewerkers; juristen, planeconomen, vastgoedadviseurs, bedrijfskundig- en administratief medewerkers.
  2. De medewerkers houden zich bezig met de opstelling van grondexploitaties, risicomanagement, anterieure overeenkomsten ten aanzien van gebiedsontwikkelingen, erfpachtberekeningen en -contracten en het vastleggen van grondtransacties inclusief de financiële afwikkeling. Je zorgt ervoor dat de processen gestructureerd, planmatig aangestuurd en verbeterd worden.
  3. In het voorjaar van 2023 is de implementatie van het actieve grondbeleid vastgesteld door de Raad. Actief beleid betekent proactief optreden, adviseren en het gesprek inhoudelijk voeren over grondbeleid, uitvoering en advisering in gebiedsontwikkel projecten. Ambitieuze opgaven in een complex krachtenveld vragen om een leider die begrijpt hoe je soepel samenwerkt, adviseert en hoe je de politieke liaison naar de wethouder op een juiste manier inkleedt.
Besluitvaardig Communicatief Toegankelijk Overtuigingskracht Vasthoudend Empathisch Resultaatgericht Netwerker Stimulerend Analytisch

Profiel

Stevig empathisch leider

Wie ben je:

  • Je geeft op coachende wijze leiding met ruimte voor persoonlijke aandacht voor je medewerkers en ieders ontwikkeling.
  • Je draagt zorg voor een veilige omgeving: er wordt naar elkaar geluisterd en ideeën van teamleden worden gestimuleerd.
  • Je helpt het team om een proactieve houding te ontwikkelen. Bovendien bevorder je kennisontwikkeling en draag je bij aan een goede onderlinge samenwerking met andere afdelingen en clusters binnen de organisatie.
  • Beleid en uitvoering zijn in deze rol onlosmakelijk met elkaar verbonden en je balanceert hiertussen.
  • Je staat stevig in je schoenen, je hebt politiek bestuurlijke sensitiviteit en je bent doelgericht.
  • Je hebt een goed cijfermatig inzicht en analytisch denkvermogen (ihk van business cases en risico-analyses).
  • Je bent een toegankelijk en prettig persoon die zich graag inzet voor haar/zijn team.

Wat breng je mee:

  • Affiniteit met het gemeentelijk grondbedrijf; inhoudelijke kennis is bijzonder welkom.
  • Ervaring als leidinggevende opgedaan bij een grond- of vastgoedbedrijf van een (kleinere) gemeente of  in het fysieke domein (bij een corporatie, omgevingsdienst, waterschap of anderszins).

Als je nog niet alles onder de knie hebt, is dat ok want gemeente Arnhem is een lerende organisatie.

Aanbod

Geïnteresseerd en uitgedaagd?

Bij gemeente Arnhem is de werk-privé balans uitstekend. Je kunt rekenen op:

  • Een bruto maandsalaris met een maximum van € 6.993, – (schaal 13) op basis van een 36-urige werkweek;
  • Een arbeidsovereenkomst van 12 maanden met de intentie om deze om te zetten in een vaste aanstelling;
  • Een financieel keuzebudget, een loopbaanbudget, een pensioen bij ABP en ontwikkel- en doorgroeimogelijkheden.

Gemeente Arnhem werkt voor en samen met haar inwoners aan een diverse en inclusieve stad: een stad waar iedereen zichzelf mag en kan zijn en ook welkom is. Arnhem heeft daarvoor een inclusieve organisatie nodig waar de samenstelling divers is en niemand wordt uitgesloten.

Procedure

Reageer snel

De procedure wordt begeleid door werving & selectiebureau K+V. De procedure start met een persoonlijke ontmoeting in Veenendaal of digitale ontmoeting. Als we met de juiste kandidaat in gesprek komen, schakelen we door.
Als je eerst wilt afstemmen of sparren, neem dan gerust contact op met Micha van Aart, zij staat je graag te woord.

Geïnteresseerd

Nieuwsgierig geworden?

Grijp jij deze ultieme kans om impact te maken op de Arnhemse samenleving als aanjager van de interne organisatieontwikkeling?
We leren je graag kennen. We zien graag jouw reactie tegemoet. Dat kan door bij “solliciteer direct” je cv en motivatie te uploaden. Inhoudelijke vragen, opmerkingen en/of motivatie kun je bij je reactie vermelden.

De vacature is in behandeling bij Micha van Aart (06-4639 0312). Uiteraard is ze bereikbaar voor nadere informatie.

Aan kandidaten die worden uitgenodigd wordt gevraagd om online de Quinn managementrollen meting in te vullen.

Helaas, de inschrijftermijn voor deze vacature is verstreken, of wij hebben een geschikte kandidaat gevonden.