Directeur-Bestuurder – Coöperatie Samen Digitaal Innoveren U.A. (SDI)

Bevlogen aanjager en afmaker, maatschappelijk ondernemer

Over de organisatie

Coöperatie Samen Digitaal Innoveren U.A.

De Coöperatie Samen Digitaal Innoveren U.A. (SDI) is in mei van dit jaar opgericht voor en door openbare bibliotheken, om de sector mee te laten gaan in de digitale innovatie. Om bibliotheken beter te laten profiteren van moderne ICT-diensten, die passen in een toekomstbestendige infrastructuur. Technologie en digitalisering hebben steeds meer impact op het dagelijks leven en dat geldt dus ook voor de bibliotheekbezoekers. Het is prioriteit om te zorgen, dat de fysieke en digitale toegang naadloos op elkaar aansluiten, met als resultaat laagdrempelige toegang tot alle producten en diensten van het bibliotheeknetwerk. De bibliotheken willen hun digitale dienstverlening efficiënt, effectief, gebruikersvriendelijk, rechtmatig en veilig regelen.

Stap één voor SDI is het aanbesteden van een Gemeenschappelijk Bibliotheek Systeem (GBS). De volgende stap is het verbeteren van de digitale veiligheid. Daarna zullen nieuwe ontwikkelingen worden opgepakt. Bibliotheken, die gebruik maken van de diensten van SDI, zijn lid en beslissen mee.

SDI wordt nu geleid door vier oprichter-bestuurders. Per januari 2025 willen zij de leiding van SDI overdragen aan een Directeur- Bestuurder. SDI is een organisatie in ontwikkeling en in opbouw. Voor de aanbesteding van het GBS is een projectorganisatie ingericht bestaande uit een klein kernteam. Nadat de aanbesteding is afgerond, start de migratie-, implementatie- en beheerfase en zal SDI als organisatie meegroeien.

De Directeur-Bestuurder legt verantwoording af aan de Raad van Commissarissen en aan de Algemene Vergadering van de Coöperatie. De Raad van Commissarissen fungeert als toezichthoudend orgaan van SDI en draagt de kandidaat voor voor benoeming door de Algemene Vergadering.

Functie

Directeur-Bestuurder

Als directeur bestuurder ben je verantwoordelijk voor: beleidsontwikkeling conform visie, missie en doelen van SDI. Deze vertaal je naar beheer- en uitvoeringsplannen. Belangrijk is om het strategisch meerjarenbeleid van SDI te verbinden aan maatschappelijk ondernemerschap en aan de regionale en lokale ontwikkelingen en behoeften. Met als concreet resultaat een door de leden gedragen landelijke innovatieagenda.

De belangrijke opgaven voor de komende periode zijn:

  • Het afronden van de aanbesteding en vervolgens implementeren van het Gemeenschappelijk Bibliotheek Systeem (GBS);
  • Het (doen) organiseren van een Computer Emergency Respons Team (CERT);
  • Het opbouwen van een beheerorganisatie voor GBS;
  • Het regisseren en leiden van de discussie om een kostendekkende beheerorganisatie GBS en CERT te realiseren.

Je bent als directeur-bestuurder het boegbeeld en het gezicht van de organisatie en verantwoordelijk voor het opbouwen en ontwikkelen van het team van SDI. Je leidt SDI en het proces van ‘samen digitaal innoveren’ door innovatie en noodzakelijke vernieuwing te identificeren en te prioriteren. Als netwerker zorg je voor draagvlak, verbinding en kwaliteit.
Je jaagt verbeteringen aan, bewaakt en bevordert de interne samenwerking, versterkt het organiserend vermogen en het eigenaarschap binnen de bibliotheekorganisaties.
Je bent verantwoordelijk voor alle eindresultaten, zoals financiën, HR, procesmanagement (kaders, beheerovereenkomsten, voortgangsrapportages).
Je vertegenwoordigt SDI in diverse overleggen en je onderhoudt het netwerk met als doel SDI te versterken en stevig te positioneren. Je vervult een makelaarsrol, die behoefte aan digitale oplossingen verbindt. Je exploreert nieuwe of andere inkomstenbronnen.
Je leeft de Governance Code Cultuur, de fair practice code en de code diversiteit en inclusie na.

Verbinder Bouwer Strateeg Makelaar Ondernemend Teambuilder Initiator inspirerend Boegbeeld Handson Innovatief Klantgericht

Profiel

Wat heb je SDI te bieden?

  • Je beschikt over HBO+/WO werk- en denkniveau;
  • Je hebt (werk)ervaring in een ledenorganisatie;
  • Je kunt belangen verenigen binnen een decentraal stelsel (van (lokale) openbare bibliotheken, provinciale ondersteuningsinstellingen (POI)), de Rijksoverheid en de Koninklijke Bibliotheek) waarbij je snapt hoe de besluitvorming in elkaar zit;
  • Je beschikt over kennis van marktbewerking strategieën en vertaalt behoeften naar een concreet aanbod inclusief verdienmodel;
  • Je hebt een strategische visie op ICT en kwaliteit van ICT-dienstverlening;
  • Je hebt vanzelfsprekend affiniteit met digitale innovatie en je heb ideeën hoe deze waarde kan toevoegen;
  • Je inspireert medewerkers met visie en inzichten en faciliteert hen in hun ontwikkeling;
  • Je bent een ervaren projectmanager, die goed kan luisteren en de behoeften weet ‘te pakken’ en te vertalen in projecten;
  • Je beschikt over uitstekende vaardigheden in het opstellen van strategische meerjarenplannen (zoals een stakeholdersanalyse, financieel meerjarenplan en risicomanagement en strategische personeelsplanning).

Aanbod

SAMEN DIGITAAL INNOVEREN BIEDT:

Een geweldige uitdaging van een landelijke organisatie in opbouw, die essentiële taken en verantwoordelijkheden voor de gehele bibliotheeksector uitvoert. Verantwoordelijkheden, die geen enkele bibliotheek (klein of groot) zelf kan dragen. Jij kunt hier mede de koers bepalen.
SDI vraagt commitment voor een langere termijn en biedt daarom een termijncontract aan van vier jaren (met tussenliggende evaluatiemomenten) en een adequate beloning en uitstekende secundaire arbeidsvoorwaarden. Schaal 14 volgens de CAO Openbare Bibliotheken (36 uur) met een PKB (persoonlijk-keuze)-budget van 17,5%, 25 vakantiedagen, hybride werken en VOB-pensioen.
Standplaats in 2025 / 2026 is Utrecht.

Procedure

K+V begeleidt de procedure, die start met het insturen van je motivatie en cv en daarna een oriënterend gesprek op kantoor bij K+V (in week 43). Past het bij je? Is er een goede ontmoeting en ben je nieuwsgierig gemaakt? Dan gaan we verder met verdiepende gesprekken bij de opdrachtgever op donderdag 7 november. Je ontmoet de oprichter-bestuurders in deze eerste ronde. Zij bepalen of je doorgaat naar de tweede ronde op donderdag 14 november met een ontmoeting met de leden van de Raad van Commissarissen.

De procedure is transparant met een duidelijk tijdpad en een mooie balans in de kennismaking tussen kandidaat en organisatie.
De intentie is om begin 2025 te starten. Voordracht voor benoeming is beoogd in de AV van 4 december 2024.

Geïnteresseerd

Wanneer deze uitdaging je aanspreekt, zien wij je reactie graag uiterlijk zondag 20 oktober aanstaande tegemoet. Dat kan door onderaan bij ‘solliciteer direct’ je cv en motivatie te uploaden. Voor vragen of gewoon even sparren kun je contact opnemen met Helga Bijker (06-2269 8599).

Kandidaten die worden uitgenodigd wordt gevraagd een online persoonlijk profielmeting te maken.

Het overleggen van een Verklaring Omtrent Gedrag wordt gevraagd.

loadingJe sollicitatie wordt verzonden