Directeur-Bestuurder – Samenwerkingsverband VO Zuidoost Utrecht

Vindingrijke netwerker

Over de organisatie

Samenwerkingsverband VO Zuidoost Utrecht

Een perspectiefrijke toekomst voor elke jongere in het VO!

Samenwerkingsverband VO Zuidoost Utrecht is het samenwerkingsverband voor voortgezet onderwijs waarin 13 schoolbesturen (met 22 scholen voor voortgezet (speciaal) onderwijs) samenwerken aan passend onderwijs voor 13.000 leerlingen in de gemeenten Bunnik, De Bilt, Utrechtse Heuvelrug, Wijk bij Duurstede en Zeist. Het samenwerkingsverband kent het verenigingsmodel en bestaat uit een algemene ledenvergadering (ALV), een raad van toezicht (RvT) en een directeur-bestuurder. De ALV bestaat uit de bestuurders van de scholen.

Vanuit het schoolmodel gaan zoveel mogelijk ondersteuningsmiddelen rechtstreeks naar de scholen, zodat zij de zorgplicht kunnen invullen. De verantwoordelijkheid ligt zo veel als mogelijk op school(bestuurlijk) niveau. Passend onderwijs vindt in eerste instantie plaats in de klas en op school. Regulier waar het kan, speciaal waar nodig. Het samenwerkingsverband speelt een ondersteunende rol op het gebied van kennis- en informatie-uitwisseling en het stimuleren van samenwerking tussen scholen en schoolbesturen, en een coördinerende rol op de (boven)regionale samenwerking, complexe casuïstiek en het kwaliteitsbeleid. Dit wordt uitgevoerd met behulp van het bureau van het samenwerkingsverband, onder leiding van de directeur-bestuurder.

De afgelopen jaren is in de organisatie van het samenwerkingsverband gewerkt aan professionalisering en geanticipeerd op wetgeving. Zo is er sinds januari 2020 een RvT en is hierna tot onafhankelijk toezichthouder getransformeerd. Het samenwerkingsverband en alle aangesloten scholen zien zichzelf als een lerende organisatie. Zij werken aan gedegen kwaliteitsbeleid dat cyclisch is ingericht, laten zien waar het beter kan en ervaring wordt gebruikt om het een volgende keer beter te doen.

Het huidige ondersteuningsplan loopt tot 2026. Het belangrijkste gezamenlijke uitgangspunt van de verschillende leden en partners van het samenwerkingsverband is om zorg te dragen voor een doorlopende schoolloopbaan voor iedere jongere, met ondersteuning waar nodig.

Functie

Directeur-Bestuurder

In verband met het vertrek van de directeur-bestuurder zijn wij op zoek naar een vindingrijke netwerker.

De directeur-bestuurder opereert in een complex en uitdagend netwerk. Het vereist uitstekende samenwerking, sensitiviteit, charme en diplomatie om in dit complexe netwerk zaken voor de leerlingen echt voor elkaar te krijgen. Inclusief onderwijs is meer dan onderwijs. Het vergt overtuiging en grote betrokkenheid van alle scholen en dus hechte samenwerking met en tussen de scholen én hechte samenwerking met alle betrokken gemeenten. Als directeur-bestuurder kun jij de verbinding helpen maken. De grote doelen en keuzes helpen vasthouden en de operationele uitvoering aanjagen.

Een aantal ontwikkelingen schetsen de context van de uitdaging:

De regio van het samenwerkingsverband telt 22 scholen en 13 besturen en dat creëert vanzelf een complex samenwerkingsveld. De gezamenlijke realisatie van het inclusieve onderwijs is de grote maatschappelijke uitdaging en die groter is dan alleen onderwijs. Die betreft de brede maatschappij. Vier gemeenten, het primair onderwijs, jeugdzorg, kortom vele partijen. Daarbij is de migratie van leerlingen elk jaar groter, ook vanuit de stad Utrecht. De druk op het VSO (voortgezet speciaal onderwijs) blijft groot en de inspectie is kritisch op zowel kwaliteit als financiën. In deze uitdagende omgeving opereert het samenwerkingsverband als netwerk organisatie om partijen bij elkaar te brengen en echt samen te werken aan de kern van de uitdaging; alle kinderen een veilige ontwikkel omgeving geven.

Binnen het samenwerkingsverband is de uitdaging elkaar te blijven vinden op hetzelfde doel. Verschillen omarmen en wel samenwerken op alle niveaus. Voor 2026 moet er een nieuw ondersteuningsplan staan. Een belangrijk startpunt van de opdracht die vormgeeft aan de richting, inrichting en verrichting van ons SWV, zodat we een antwoord hebben op de complexe vraagstukken die op ons af komen. Natuurlijk is dit ook in een omgeving met beperkte middelen voor alle betrokken. Dus het moet samen en het moet slimmer. Goede data en gebruik van alle slimme technieken en kortere beslislijnen moeten de overlegdrukte op alle niveaus verkleinen.

Sensitief Communicatief Toegankelijk Energiek Vasthoudend Diplomatiek Professioneel Teamspeler Betrokken Inspirerend Realiserend Vriendelijk Warm Stevig Dienend Slim

Profiel

Inspirerende en toegankelijke onderwijsleider

Van de directeur-bestuurder van het samenwerkingsverband wordt dienend leiderschap met aandacht voor de grote lijn én het primaire proces verwacht. Jij gelooft in de kansen van onderwijs en in een inclusieve maatschappij. Jij weet wat er speelt op alle niveaus en je kan dit vanuit een sterk ontwikkeld analytisch conceptueel vermogen vertalen naar een strategisch niveau. Dat kan je vervolgens ook praktisch maken in het handelen van iedere dag.

De omvang en reikwijdte van het samenwerkingsverband, de wettelijke taakstelling, de ambities, de bestuurlijke vormgeving en de organisatorische complexiteit vragen een directeur-bestuurder met vakmanschap en aantoonbare leiderschapskwaliteiten. We vragen veel, zoals een heldere visie op onderwijs, bestuurlijke en politieke sensitiviteit en brede managementvaardigheden. Fijn als je ook met een kwinkslag, humor en uithoudingsvermogen zaken voor elkaar krijgt.

Samen
Dit is een functie met veel invloed en veel mogelijkheden maar dat kan uitsluitend in samenwerking met anderen. In verbinding met het netwerk, actief, stimulerend en realiserend. Je zult de ander moeten winnen, meekrijgen en in hun talent zetten. Je bent intermediair, kennisdeler en verbinder. Geeft duwtjes, schouderkloppen en kunt uitstekend timen om op het juiste moment te handelen. Zo ontstaat ruimte voor creatie en initiatieven waar de ander graag een bijdrage aan levert. Communicatief ben je transparant, eerlijk en gedisciplineerd.

Netwerker
Je bent een inspirerende gesprekspartner. Je brengt en haalt nieuwe gezichtspunten binnen en verfrist het onderwijs. Je creëert mogelijkheden, reële mogelijkheden. Je zet de ander aan het denken en aan het werk. Altijd met de bedoeling en het belang van de leerling voorop en de ambitie om het verschil te willen maken voor elk kind. Je luistert goed en durft de moeilijke vragen te stellen. Integer, prettig, voelbaar gecommitteerd en deskundig.

Realisatie
Je weet dat vandaag de vraag moet worden ingevuld en morgen weer nieuwe uitdagingen brengt. Je organiseert slim en handig. Geen luchtfietsen maar daadwerkelijk stappen maken. Soms met een kleine omweg maar altijd gericht op realiseren, binnen de kaders, creatief, met partners die met je mee willen werken. Je snapt het onderwijs en wat er nodig is om verandering en vernieuwing te realiseren. Geeft kop en staart aan zaken, hebt oog voor het proces, de logische stappen en het tempo waardoor het voor de mensen die het moeten doen ook haalbaar wordt. Dat er echt gebouwd wordt aan het inclusieve onderwijs van morgen.

Je hebt een academisch werk- en denkniveau en je kunt bogen op goede ervaring als leidinggevende (directie, programmamanagement) in het hart van het onderwijs, jeugdzorg of sociaal domein. In ieder geval is jouw passie voor leerling en jeugd duidelijk zichtbaar.

Aanbod

Ruimte voor inspiratie en ambitie

Een uitdagende positie met grote impact: Een rol waarin je bijdraagt aan een veilige, inclusieve ontwikkelomgeving voor alle leerlingen van het samenwerkingsverband. Een inspirerende werkomgeving: Samenwerken met toegewijde onderwijs- en zorgprofessionals binnen en buiten de regio die constant in ontwikkeling is. En ook arbeidsvoorwaarden in een goede cao waarin je wordt ingeschaald in maximaal schaal 15 cao VO.

Procedure

Ontmoeten

De begeleiding van de werving- en selectieprocedure is in handen van K+V. De procedure start met een ontmoeting met verschillende mensen van de organisatie. Is er een goede ontmoeting, dan gaan we verder met een diepgaand gesprek. Zorgvuldig en snel op één dag.

  • Speed op vrijdag 13 december waarin je in drie korte gesprekken met zeer kleine commissies kennis maakt met de diverse aandachtsgebieden van de functie en de organisatie kennis maakt met jouw persoonlijkheid.
  • Slow in de middag waarin ruimte is voor meer aandacht en diepgang en al jouw vragen.

Na elke ronde maken we een keuze in kandidaten die verder gaan. Het streven is de procedure voor 1 januari af te ronden. Heb je vragen over het proces dan staan we graag voor je klaar.

Geïnteresseerd

Bouwen aan samenwerken voor kinderen

Ben je een verbindende en inspirerende leider die samenwerking weet te versterken en een duidelijke visie heeft op inclusief onderwijs? Dan vragen wij je zo snel mogelijk, maar graag uiterlijk 8 december 2024, te reageren door je cv en motivatiebrief te uploaden. Je kunt je inhoudelijke vragen stellen aan Johannes Arets (06- 1026 0480).

Aan kandidaten die worden uitgenodigd wordt gevraagd om online de Quinn-managementrollenmeting in te vullen.

loadingJe sollicitatie wordt verzonden