Voorzitter en Lid met aandachtsgebied Auditcommissie – IW4

Mooie toezichthoudende rollen

Over de organisatie

IW4

In de afgelopen jaren is de organisatie doorontwikkeld tot een professioneel werkleerbedrijf. In 2023 is het nieuwe, circulaire, lichte pand in gebruik genomen dat een prettige en open sfeer ademt.

De samenwerking met zowel de gemeenten als het bedrijfsleven loopt goed, maar de noodzaak blijft om de deze warm te houden en waar mogelijk verder te versterken. Ook is het van belang om een gezonde balans te houden tussen de sociaal-maatschappelijke opdracht van het bedrijf en voldoende werk voor de doelgroep: mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

Organisatie
IW4 is een breed opererend sociaal werk- en ontwikkelbedrijf voor arbeidsparticipatie en re-integratie. De organisatie begeleidt mensen die ondersteuning nodig hebben bij het vinden en behouden van duurzaam betaald werk, zoveel mogelijk bij reguliere werkgevers. Bij IW4 kunnen zij werkervaring opdoen en werken aan persoonlijke ontwikkeling met als doel de afstand tot de arbeidsmarkt te verkleinen. Het optimaal benutten van capaciteiten en talent is daarbij uitgangspunt.

Daarnaast biedt de organisatie beschutte werkplekken voor mensen die dit nodig hebben. IW4 ondersteunt werkgevers/ondernemers en overheden bij de uitvoering van de Participatiewet. Er wordt nauw samengewerkt met partners van gemeenten, UWV, het bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties om de kans op werk te vergroten en bij te dragen aan het realiseren van een inclusieve arbeidsmarkt. Als talent wordt benut en iedereen duurzaam naar vermogen kan meedoen, wordt de wereld een stukje mooier!

Binnen IW4 werken 320 medewerkers in het kader van de (voormalig) Wsw en andere regelingen. Daarnaast volgen gemiddeld 300 kandidaat-medewerkers jaarlijks een ontwikkel-, werk- of begeleidingstraject. De uitvoering van deze taken is ondergebracht in IW4 Beheer NV. Er zijn ongeveer 50 staf-/ondersteunende medewerkers op reguliere basis werkzaam. Het management team bestaat uit de directeur-bestuurder en drie managementleden.

De omzet (inclusief subsidie Participatiewet / Wsw) is circa 15 miljoen. Aandeelhouders zijn (via een zogenaamde Gemeenschappelijke Regeling) de gemeenten Rhenen, Renswoude en Veenendaal. Deze gemeenten zijn naar hun aard actief betrokken bij de organisatie en de verdere ontwikkeling van activiteiten in het kader van de Participatiewet.

Functie

Voorzitter en Lid Raad van Commissarissen

De RvC heeft de volgende taken:
1. Toezichthouden op het beleid van het bestuur en op de algemene gang van zaken van de onderneming.
2. Gevraagd en ongevraagd adviseren van het bestuur en de algemene vergadering van aandeelhouders.
3. Het fungeren als een klankbord voor het bestuur.
4. Goedkeuren van de begroting, jaarrekening en andere belangrijke besluiten.
5. Vervullen van de werkgeversrol van de statutaire bestuurder.

De RvC bestaat uit vier leden, met uiteenlopende professionele en bestuurlijke achtergronden. In juli 2025 treedt de voorzitter en een van de leden af, na het bereiken van twee volledige termijnen. Vandaar de vacatures met het aandachtsgebied Auditcommissie en een voorzitter voor de Raad.

De Raad streeft ernaar in ieder geval de volgende deskundigheid in haar midden te hebben:

  • Financieel/(Bedrijfs)economisch
  • Commercieel/Ondernemerschap
  • Ingevoerd in werkgevers-/ondernemersnetwerken in de regio
  • Juridische kennis
  • Kennis van/ervaring met politiek-bestuurlijke besluitvorming en gemeentelijke organisaties

De aandacht en activiteiten van de RvC zullen naast de gebruikelijke werkzaamheden, mede op deze aspecten gericht zijn. Zodat de continuïteit van de organisatie wordt geborgd en de organisatie haar missie en doelen kan waarmaken.

Teamspeler Empathisch Verbindend Gevoel voor Governance Stimulerend Communicatieve-vaardigheden Politiek-sensitief Reflectief Humor Netwerker

Profiel

Maatschappelijk betrokken

Profiel voor beide leden:
Prettige persoonlijkheid en maatschappelijk betrokken
Wij zijn op zoek naar twee commissarissen met sterke maatschappelijke betrokkenheid die koersvastheid en strategisch inzicht combineren met realiteitszin en pragmatisme. Voor beide rollen geldt dat je een uitgesproken netwerker bent met een sterk verbindend vermogen. Goed ingevoerd zijn in regionale werkgevers- en/of ondernemersnetwerken is een pre. Je kunt je daarnaast inleven in de belangen en afwegingen van de gemeentelijke overheid. Je bent een uitgesproken rolvaste teamspeler met een goed gevoel voor bestuurlijke en governance-verhoudingen.

Het voorzittersprofiel vraagt:
Je bent een klankbord en sparringpartner van het bestuur. Je bezit de kwaliteiten als voorzitter om de relevante inzichten op tafel te krijgen en zo tot evenwichtige besluiten en adviezen te komen. Je bewaakt de sfeer, je hebt diepgaande kennis en ervaring in politieke en bestuurlijke besluitvorming en gemeentelijke organisaties. En je hebt ervaring als bestuurder in complexe organisaties die op relevante momenten de rust bewaart.

Het profiel lid van de Auditcommissie vraagt:
Het lid heeft bij voorkeur ervaring met sociaal-maatschappelijk ondernemen en beschikt over gedegen financiële kennis, aangezien deze functie tevens deel uitmaakt van de auditcommissie.

Aanbod

Mensen centraal

Met respect voor elkaars kennis, kunde en rol wordt zo de impact vergroot die IW4 kan hebben op het welzijn van de doelgroep: mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Het is daarom een groot goed om bij te dragen aan deze betekenisvolle organisatie met een mooie missie.

De benoemingstermijn is voor vier jaar, die één maal verlengd kan worden. De tijdsbesteding is afhankelijk van wat er in de organisatie speelt, gemiddeld genomen ongeveer 1 tot 2 dagen per maand. De RvC en de AvA vergaderen
(afhankelijk van wat er speelt en gemiddeld genomen) volgens een vastgesteld schema tweemaal per jaar. Voor de voorzitter geldt vanzelfsprekend een iets ruimere tijdsbesteding.

Procedure

We starten met een kennismakingsgesprek bij K+V in Veenendaal op 14, 17 en 18 februari.

De gesprekken met twee leden van de RvC vinden plaats op 7 maart in de ochtend. Is er een goede ontmoeting dan volgt de tweede ontmoeting op 13 maart in de middag met de bestuurder en de RvC met ruimte voor meer diepgang en inhoud.

Het streven is om diversiteit binnen de RvC te hebben in leeftijd en gender. Bij gelijke kennis, vaardigheden, opleiding en/of werkervaring wordt, gelet op de huidige samenstelling van de RvC, de voorkeur gegeven aan een vrouw. Het streven is om voor eind maart 2025 te kiezen, de benoemingen volgen in april.

Geïnteresseerd

Neem jij kwaliteit en inhoud mee?

Wil jij je graag verbinden aan deze organisatie en een van deze mooie rollen op je nemen?

Reageer snel maar uiterlijk 10 februari aanstaande door bij “solliciteer direct” je cv en motivatie te uploaden en vermeld voor welke rol je in aanmerking wilt komen: voorzitter of lid.

Voor vragen en opmerkingen kun je contact opnemen met Micha van Aart (06-4639 0312) en Johannes Arets (06-1026 0480) die deze procedure vanuit K+V begeleiden.

Aan kandidaten die worden uitgenodigd wordt gevraagd om online de Quinn managementrollen meting in te vullen.

loadingJe sollicitatie wordt verzonden