Over de organisatie
ZGR

ZGR biedt met circa 600 medewerkers en 700 vrijwilligers wonen, zorg en welzijn aan de senioren in hart van Salland. De organisatie heeft in de regio vijf locaties voor beschut en beschermd wonen en de extramurale dienstverlening. De omzet bedraagt € 30 miljoen per jaar.
Er is de afgelopen jaren hard gewerkt aan de transformatie in de ouderenzorg. Er ligt een stabiele basis om verder te werken aan de vastgestelde strategische koers om ZGR blijvend te positioneren als belangrijke partij bij de ontwikkeling van zorgzame samenlevingsvormen in de regio. ZGR wil onderscheidend zijn en blijven en het verschil maken voor de (toekomstige) senioren in de regio door te werken vanuit de kernwaarden kleinschaligheid, persoonlijk contact en regionale identiteit (‘ontmoeten in het eigen dorp’).
Functie
Lid Raad van Toezicht, portefeuille Financiën
De Raad van Toezicht houdt vanuit een gezamenlijke verantwoordelijkheid toezicht waarbij de leden daarnaast ieder individueel een aandachtsgebied hebben. Leidend bij het toezicht zijn de Governance Code Zorg, de missie en visie van de organisatie en de eigen visie op toezicht, met de volgende kernpunten:
- Het contact tussen Bestuurder en Raad van Toezicht heeft een lage drempel. De Raad van Toezicht heeft de rol van sparringpartner en adviseur en houdt toezicht vanuit het overzicht over het geheel;
- Strategisch beleid, planvorming, procesbeoordeling en besluitvorming vraagt om een toezichthouden op de effecten naar zowel de eigen organisatie als naar het toenemend aantal belanghouders. Het toezichthouden op een organisatie die beweegt over meerdere netwerken;
- Toezichthouden betekent dan ook: een open communicatie en vroegtijdige informatie om de Bestuurder inhoudelijk te kunnen bevragen, ondersteunen en uit te dagen;
- Toezichthouden betekent voorts ruimte creëren voor gesprekken over dilemma’s, maatschappelijke vraagstukken, marktontwikkelingen en innovaties om gedachten vanuit verschillende perspectieven de basis te laten zijn van (regionaal) beleid;
- Om invulling te geven aan goed toezicht is de Raad van Toezicht zodanig samengesteld dat in gezamenlijkheid sprake is van een spreiding van maatschappelijke achtergronden, deskundigheden en disciplines. Het is belangrijk om daarbij qua samenstelling ook een breed spectrum van persoonlijkheden en karakters te bestrijken. Hierbij wordt gezocht naar een gebalanceerde combinatie tussen aan de ene kant een zakelijke, rationele insteek en anderzijds de verbindende kwaliteiten.
- De toezichthouders opereren ten opzichte van elkaar en het bestuur onafhankelijk en kritisch.
- Toezichthouders zijn voldoende beschikbaar, ook om in te kunnen spelen op veranderende actualiteit.
De Raad van Toezicht werkt met verschillende commissies. De commissies hebben een voorbereidende taak en geen besluitvormende taak. Zij brengen hun bevindingen in bij vergaderingen, maken notulen van hun bijeenkomsten en delen deze met de totale Raad van Toezicht. Het betreft de volgende commissies:
- De (audit) commissie financiën;
- De commissie kwaliteit en veiligheid;
- De remuneratiecommissie.
Profiel
De Raad van Toezicht bestaat uit vijf leden, onder wie de Voorzitter en een vicevoorzitter. De komende periode worden de vacatures ingevuld van de twee leden van wie de benoemingstermijn per 1 juli 2025 afloopt. Dit betreft de portefeuille Financiën en de portefeuille Transitie & Transformatie. De samenstelling van de RvT biedt voor beide profielen de ruimte voor het toetreden van beginnende toezichthouders.
Wij zoeken voor het lid met de portefeuille Financiën de kandidaat met expertise op het terrein van externe verslaggeving, management accounting, financiering van de zorg, en financiering van investeringen.
De financiële positie van ZGR is gezond. De komende periode zal de nadruk liggen op het professionaliseren van het risicomanagement en het implementeren van sturing op basis van rolling forecast.
In aanvulling op de algemene eisen voor leden van de Raad van Toezicht geldt voor het lid Raad van Toezicht met de portefeuille Financiën specifiek het volgende:
- Statuur / senioriteit om op te treden als voorzitter van de auditcommissie;
- Sterke gesprekspartner voor controller en de accountant, die zaken concreet kan benoemen;
- Financieel expert, die goed thuis is in de financiering van de zorgsector;
- Ervaring met het slim inzetten van datagedreven sturing, risicomanagement en digitalisering;
- Relevante opleiding voor de functie op het gebeid van bedrijfskunde, bedrijfseconomie of accountancy;
- Eigenschappen: evenwichtig en gestructureerd.
Van de leden van de Raad van Toezicht wordt verwacht dat zij zich blijven verdiepen in de ontwikkelingen op het gebied van de gezondheidszorg en welzijn in het algemeen en de zorgfunctie van de organisatie in het bijzonder. Tevens wordt van leden van de Raad van Toezicht verwacht dat zij zelf maatschappelijk actief zijn en beschikken over een breed functioneel netwerk. De leden van de Raad van Toezicht hebben affiniteit met de kenmerken, cultuur en genoemde kernwaarden van ZGR als zorgaanbieder in de regio Salland.
Aanbod
Lid van het team toezichthouders voor een organisatie met een belangrijke maatschappelijke functie. Een team dat veel waarde hecht aan de onderlinge samenwerking en de match van persoonlijkheden.
Bezoldiging vindt plaats binnen de kaders van de Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector (WNT). ZGR is ingedeeld in klasse III. De jaarrekening van ZGR bevat hierover nadere informatie.
Procedure
De procedure wordt begeleid door K+V en is erop gericht om de benoeming in de maand juni 2025 af te ronden. De procedure start met een oriënterend gesprek (eerste week juni) bij K+V met een kennismaking naar aanleiding van jouw kandidatuur.
Hierna volgen de gesprekken bij ZGR, met de Raad van Toezicht en de Bestuurder (tweede week juni). Het nemen van referenties is onderdeel van de selectieprocedure.
Geïnteresseerd
Wanneer deze rol je aanspreekt zien wij uit naar jouw reactie. Je hebt tot en met 31 mei a.s. de mogelijkheid om te reageren door bij “solliciteer direct” je CV en motivatie te uploaden. Voor vragen kun je contact opnemen met Emile Douma (06-1045 2989).
Aan kandidaten die worden uitgenodigd wordt gevraagd om online de Quinn managementrollen meting in te vullen. De uitkomsten daarvan worden bij de kennismaking besproken.