Alweer enkele jaren geleden heeft K+V in samenspraak met de bdKO (beroepsvereniging directeuren kinderopvang) intervisiebijeenkomsten opgezet en uitgevoerd voor directeuren/bestuurders. Deze bijeenkomsten gaven invulling aan de behoefte van directeuren/bestuurders om, buiten hun eigen organisatie, te ‘sparren’ over hun functie en positie.
In het afgelopen jaar werd duidelijk, onder andere na gesprekken met individuele toezichthouders en bestuurders, dat deze behoefte, om te ‘sparren’ buiten de eigen organisatie, ook leeft bij toezichthouders. Natuurlijk is het mogelijk om binnen de eigen Raad van Toezicht/Commissarissen feedback te halen, maar soms is het verfrissend om met ‘gelijkgestemden’ uit andere organisaties te delen en nieuwe invalshoeken en ideeën op te halen.
Daarom heeft K+V het initiatief genomen om een intervisie/verdiepingsprogramma, gericht op toezichthouders binnen de kinderopvang, te starten.
Het programma
Het gaat in al deze bijeenkomsten om de vraag: hoe zetten Raden van Toezicht uitgangspunten van goed intern toezicht om in daden? Codes, reglementen, wet- en regelgeving zijn natuurlijk van groot belang. De uitdaging voor iedere toezichthouder is: hoe zorg ik ervoor dat ik toezicht houd op een manier die past bij deze organisatie? Hoe zorg ik ervoor dat we als toezichthouders echt iets toevoegen aan de organisatie: voor de kinderen en hun ouders, voor de mensen die er werken, voor de samenleving?
Elke bijeenkomst wordt gefaciliteerd door een begeleider, alternerend zijn dit Bas Baanders (oud-bestuurder in de zorg, een van de twee auteurs van de Atlas van het Toezicht; evaluator en adviseur bij zelfevaluaties van Raden van Toezicht; docent NVTZ academie leergang nieuwe toezichthouders) en Jacob Boskma (oud-bestuurder kinderopvang; mede oprichter en oud-bestuurlid bdKO, mede-opsteller Governance Code Kinderopvang, en oud bestuurslid Brancheorganisatie Kinderopvang).
Ieder onderwerp wordt ingeleid door een terzake deskundige (zie hieronder). De avonden hebben een interactief karakter.
Bijeenkomst 1 | 13 november 2018
Ontwikkelingen in Governance en wat die betekenen voor Raden van Toezicht in de kinderopvang, nu en in de nabije toekomst
Inleider: Bas Baanders: een van de twee auteurs van de Atlas van het Toezicht; evaluator en adviseur bij zelfevaluaties van Raden van Toezicht; docent NVTZ academie leergang nieuwe toezichthouders.
Bijeenkomst 2 | 20 november 2018
Boardroom Dynamics
Inleider: Bettina de Jong: executive coach, mediator, oud-bestuurder en Toezichthouder, en tevens landelijk bestuurslid VTOI-NVTK.
Bijeenkomst 3 | 22 januari 2019
De Raad van Toezicht en integraal risicomanagement
Inleider: Marius Buiting Marius Buiting, directeur van de Nederlandse Vereniging van Toezichthouders in zorg en welzijn (NVTZ).
Bijeenkomst 4 | 26 februari 2019
Toezicht voor de korte of lange termijn?
Inleider: nog niet bekend, mogelijk Bas Baanders.
Bijeenkomst 5 | 26 maart 2019
Samenwerking/fusies/overnames
Inleider: Ed Buitenhek: eigenaar Buitenhek Management en Consult; Ed helpt bestuurders en toezichthouders bij het versterken van financiële en organisatorische pijlers van organisaties, waaronder fusiebegeleiding etc.
Inschrijving, kosten en tijden
Via ‘aanmelden’ kunt u zich inschrijven. U krijg na aanmelding van ons een e-mail waarin u kunt aangeven aan welke bijeenkomsten u wil deelnemen. Pas nadat u de data heeft aangegeven is uw deelname definitief.
U kunt zich voor het hele programma inschrijven voor € 1.500,–*, u kunt zich inschrijven voor 3 onderdelen voor € 1.000,–* of u schrijft zich in per onderwerp voor € 395,–*. De genoemde bedragen zijn exclusief BTW.
Het programma bestaat uit een vijftal bijeenkomsten van 2,5 à 3 uur.
De bijeenkomsten worden gehouden op dinsdagavonden van 18.00 tot 21.00 uur bij K+V in Veenendaal.
Voor de inwendige mens wordt gezorgd.
De groepsgrootte is 8 tot 10 deelnemers (in uitzonderingsgevallen kan hiervan afgeweken worden).
Bij minder dan 6 deelnemers wordt een vervangende avond gezocht, danwel wordt de avond afgelast.
Wij organiseren deze avonden graag voor u. Mocht u nog vragen hebben, neemt u dan natuurlijk contact met ons op met een van onderstaande partners van K+V.
Sjef van Zwieteren, 06 2153 7354
Martine van der Velpen, 06-5060 3351
Kracht van de mens De sterkste match Oog voor verschillen
Ander perspectief Nieuwe mogelijkheden Altijd maatschappelijk betrokken