De schooldirecteur staat voor een haast onmogelijke taak. Het lerarentekort loopt op, nieuwe stakingen dreigen en de salarissen van de schoolleiding blijven achter. Daarnaast ligt er een complex takenpakket op het bord. Toch is het ons nog steeds gelukt goeie kandidaten te plaatsen. En we hebben echt geen toverstokje tot onze beschikking.
De formule voor het vinden van een goeie schooldirecteur
Het takenpakket van een schooldirecteur is groot. Je stuurt leraren aan, bewaakt de kwaliteit van het onderwijs, moet de begroting rond krijgen. Bent coach voor de leraar, de leerling en soms de ouder. Verder ben je het boegbeeld, iemand die goede presentaties kan houden, inlevend is en in crisissen zijn mannetje staat. Ook moet je soms de burgemeester ontvangen, kunnen netwerken en niet onbelangrijk: ouders verleiden hun kind voor acht jaar aan de school te binden. Verder is het handig als je heel goed kunt luisteren, plannen weet te schrijven en een groot oplossend vermogen bezit. Een dergelijk breed takenpakket wordt bij menig bedrijf beloond met een riant salaris, maar niet in het onderwijs; daar werk je niet om rijk te worden.
De koek is op, of toch niet?
Niet zo gek dus dat het met zo’n waslijst aan verantwoordelijkheden veel moeite kost iemand voor deze functie te vinden. En dan hebben we het nog niet over het leraren tekort dat ook vaak op het bord van de schooldirecteur ligt. Je merkt dat de koek echt op is. Wie wil en durft dat? Wie durft als onderbouwcoördinator door te stappen naar de eindverantwoordelijkheid? Wie gaat als teamleider uit het MBO of VO naar schooldirecteur in het PO?
Verrassende combinaties
Als K+V merken we dat scholen zich nog vaak laten beperken door hun eigen denkbeelden. Ons doel is ze door een breder perspectief te laten kijken, zodat nieuwsgierigheid ontstaat om verrassende combinaties te maken. Wil je een directeur die ook voor de klas kan staan als een leerkracht ziek is, of iemand die weet hoe hij/zij met beperkte middelen kan omgaan? Wil je gaten vullen door voor iemand te kiezen die een paar uur kan invallen, of kies je voor de leider die duurzaam en slim invallen voorkomt? Weet dat als een school eenmaal goed wordt geleid, er een vrolijke leerkracht voor de klas staat. Dat zorgt voor geïnspireerde leraren, teams die wat voor elkaar over hebben, én betere lessen voor onze kinderen!
Hoe vind je de pareltjes?
Misschien is de koek bijna op, toch vinden wij de pareltjes. Doordat de focus niet ligt op wat iemand allemaal mee moet brengen, maar juist op karaktereigenschappen en persoonskenmerken. Natuurlijk moet iemand een relatie hebben met het onderwijs en een passie voor kinderen. Tegelijkertijd benadrukken we de kansen, en mogelijkheden van een school. Geen geschuif met CV’s, maar een keuze voor verrassende combinaties. Zoals mensen die vanuit HBO en WO bij het PO terechtkomen. Of kandidaten die niet zelf voor de klas hebben gestaan, maar wel heel goed snappen wat dat betekent. En je hebt ook nog sollicitanten uit een andere regio. Als de juiste schoolleiders eenmaal in gesprek zijn met het team, dan kan er veel. Veel meer dan we denken!