Over de organisatie
Gemeente Gorinchem

Gorinchem (36.000 inwoners) is een historische vestingstad met vooruitstrevende ambities en uitdagende vraagstukken op velerlei gebied. De gemeentelijke organisatie met ca. 300 medewerkers ondersteunt het gemeentebestuur bij het uitwerken en realiseren hiervan. Op dit moment loopt er een organisatieontwikkelingstraject en eind mei wordt een nieuwe organisatiestructuur ingevoerd. Er komen 12 teams, concern-control en een strategisch adviseur rechtstreeks onder de directie. Alle “sleutelfuncties” (waaronder de teammanagers) worden opnieuw ingevuld: deels met interne kandidaten en deels via externe werving. De nieuwe structuur moet de verdere ontwikkeling van de organisatie ondersteunen. Mogelijk maken, vakmanschap, vertrouwen, verantwoordelijkheid, eigenaarschap, openheid en samenwerken met elkaar en met de stad zijn hierbij kernbegrippen. En niet onbelangrijk: Gorinchem wil een leuke – zo niet de leukste – werkgever zijn waar medewerkers zich kunnen ontwikkelen en met veel plezier werken.
Functie
Vijf Teammanagers
Wij zoeken vijf plezierige, initiatiefrijke en op ontwikkeling gerichte managers voor de volgende teams:
Informatie & ondersteuning: Functioneel en technisch beheer, informatiemanagement, facilitaire zaken.
Stadsontwikkeling: Milieu, ruimtelijke en economische ontwikkeling, volkshuisvesting, stedenbouw, verkeersbeleid, WABO-vergunningen, monumentenbeleid en archeologie.
Samenleving: WMO, jeugd, arbeidsmarktparticipatie, ouderen en zorg.
Stadsbeheer: Openbare ruimte, voorbereiding en toezicht, verkeersuitvoering, realisatie, technisch vastgoedbeheer.
Advies: Personeel & organisatie, juridische zaken, communicatie en inkoop. (reageren niet meer mogelijk)
De teams bestaan uit gemiddeld 30 medewerkers.
Als teammanager geef je leiding aan het team, inspireer je de medewerkers en geef je sturing aan de voorliggende ontwikkelopgaven. Deze liggen zowel op beleidsinhoudelijke thema’s als op de ontwikkeling en samenstelling van de teams zelf.
Samen met je collega-teammanagers, gemeentesecretaris en directeur geef je mede vorm aan de visie en strategie voor de organisatie als geheel.
Profiel
Je bent het voorbeeld voor de zogeheten ‘ja-cultuur’ die het college in de organisatie wil zien.
Je kent je mensen en toont oprechte interesse in dat wat hen drijft. Je begrijpt de inhoud van het werk en kan je medewerkers hierin sturen, coachen en begeleiden. In de aansturing ben je gericht op resultaten, mensen, processen en samenhang. Daarbij geef je richting en ruimte waarbinnen de medewerkers verantwoordelijkheid kunnen nemen en maximaal kunnen presteren. Je daagt je medewerkers uit om de lat steeds hoger te leggen. Je stimuleert je mensen om te werken aan hun ontwikkeling en geeft ook hierin het goede voorbeeld. Je staat stil bij successen, geeft complimenten, maar spreekt medewerkers indien nodig ook aan op hun functioneren. Je neemt beslissingen en gaat in gesprek over resultaten. Je stelt prioriteiten in lijn met de visie en strategische agenda van het college.
Het spreekt voor zich dat je een academisch werk- en denkniveau hebt. Je bent overtuigend en besluitvaardig, omgevingsbewust, vindt samenwerken vanzelfsprekend en hebt een goed ontwikkelde politiek-bestuurlijke antenne.
Kennis van / affiniteit met het gemeentelijk domein is gewenst; langjarige werkervaring in een gemeentelijke organisatie is echter nadrukkelijk niet vereist.
Bovenal ben je een prettig mens, met een hoge gunfactor en een goede balans tussen menselijkheid en zakelijkheid.
Aanbod
Gorinchem biedt een inspirerende werkomgeving in een organisatie die volop in beweging is en een gemeentebestuur dat veel ambitie heeft. Deze ambities, het in gang gezette organisatieontwikkelproces en de uitdagingen in de regio op het gebied van samenwerking bieden volop ontplooiingsmogelijkheden.
Het bij de functie behorende maximum salaris is schaal 13 CAR/UWO met goede secundaire arbeidsvoorwaarden.
Procedure
De voorselectiegesprekken vinden plaats in week 18 en 19. De selectiegesprekken met en bij de gemeente staan gepland op 9, 14, 17 en 21 mei. Streven is de procedure af te ronden voor 27 mei.
Geïnteresseerd
Ben je geïnteresseerd in deze functie? Reageer dan snel door bij ‘solliciteer direct’ je cv en motivatie te uploaden en geef hierbij aan naar welk(e) team(s) je voorkeur uitgaat. Je kunt je inhoudelijke vragen stellen aan Helga Bijker (06 2269 8599) en Michiel van Wessem (06 5200 8834).
Kandidaten die worden uitgenodigd voor een gesprek wordt gevraagd een online persoonlijke profielmeting te maken.
Een ontwikkelassessment kan deel uitmaken van de procedure.