“Ik snap niet dat ik niet ben uitgenodigd, want ik ben perfect voor de baan. Ik ga zeker bellen.” Ik zit klaar achter mijn scherm, tijd voor een beluurtje met kandidaten. Beluurtje? Ja, zo noemen wij dat. Kandidaten die we niet uitnodigen om kennis te komen maken voor een specifieke procedure kunnen persoonlijk feedback vragen over het hoe en waarom. Daarvoor ruimen we een specifiek tijdstip in. Wij vinden dat belangrijk, erg belangrijk zelfs, want we zijn er ten slotte voor vraag en aanbod.
“Ik had al aangekondigd te bellen. U hebt mij niet uitgenodigd, waarom niet?” Ondertussen kijk ik met een schuin oog naar de motivatiebrief die de persoon in kwestie heeft opgestuurd. De laatste tijd zijn het opvallend vaak motivatiebrieven met de boodschap: ik ben perfect, nodig me uit. Dat werkt niet.
De motivatie is de smaakmaker naast het cv. Hierin leg je je gevoel, toon je ambitie, beschrijf je onzekerheid en maak je je drijfveren inzichtelijk. Hierin is de basis van het waarom te vinden. En als dat er niet is, dan mis je echt de boot. Zowel de opdrachtgever als ikzelf, willen echt weten waarom iemand die rol ambieert. Je zoekt naar het juiste gevoel. De motivatie hoeft niet lang te zijn, maar wel duidelijk. Als de motivatie ontbreekt dan moet het cv wel heel overtuigend zijn en voor zichzelf spreken.
En dat is helaas vaak niet het geval. Ik kom vaak mensen tegen in het beluurtje die zaken gaan vertellen die nergens te vinden zijn op het cv, of op Linkedin. Informatie die heel waardevol blijkt te zijn voor de rol waar we het over hebben. Als je solliciteert naar een leidinggevende rol en je hebt nog niet veel kilometers op de teller, maar bent al jaren voorzitter van een omnisportvereniging met 1000 leden, dan heb je heus wat in je mars. Zeg het, benoem het. Allerlei ervaringen, nevenactiviteiten en uitleg over je verantwoordelijkheden zijn belangrijk. Wees duidelijk. En weet dat niet alles op één A4-tje hoeft te passen; laat sollicitatie-experts die iets anders zeggen links liggen, want dit hoeft écht niet.
Hoewel de markt op dit moment schaars is, zijn er altijd concurrenten. Ja, je moet jezelf zeker de geschikte persoon vinden, maar je moet ook echt inhoudelijk reageren op de rol en daarbij zaken benoemen die relevant zijn. Waarom wil je dit? Wat breng je mee? Wat kun je nog niet? Wat wil je leren? Waar hoeft iemand zich geen zorgen over te maken?
Wij zoeken managers, directieleden en toezichthouders. Mensen die ‘de sleutel’ krijgen van de organisatie. Om erop te passen, of te gaan verbouwen, of te moderniseren. Aan wie geef jij je de sleutel van je huis? Aan mensen die je kent, vertrouwt, die je mag of die gewoon echt goed kunnen verbouwen. Laat het zien in je motivatie en je cv. Laat zien en voelen wat je allemaal in huis hebt én maak ruimte voor een extra sleutel aan je bos.