Gedurende werving en selectie is echte aandacht van belang, voor opdrachtgevers én voor kandidaten. De mens achter de CV, wat er speelt binnen organisaties
Herken je deze situatie? Je bent op een Nieuwjaarsborrel, ontmoet mensen en ondertussen kijken ze over je schouder of er niet een interessanter iemand is om mee te praten. Of deze: je bent in gesprek met iemand die steeds op zijn telefoon zit te kijken. In dit soort situaties voel je intuïtief aan, dat er geen echte aandacht is. Terwijl we door echte, warme aandacht, waar de tijd voor wordt genomen, pas diep worden geraakt. Zonder steeds te worden afgeleid door een piepje of een tingeltje…
Waarom aandacht de mooiste vorm van relatiebeheer is
Langzaam raken we eraan gewend, dat we steeds minder onverdeelde aandacht geven en krijgen van elkaar. Terwijl aandacht is als zonlicht voor een plant! Heb jij eigenlijk wel echt aandacht voor mensen in een gesprek? Of is het vaak nep? Of geef je het alleen als je iets voor elkaar kunt betekenen? Heel letterlijk geven en nemen.
Echte aandacht
In ons werk gaat het om echte aandacht, gedurende het hele proces, aan de opdrachtgever én aan de kandidaten. Ook dat mailtje, dat je na de selectieprocedure verstuurd, of dat telefoontje voorafgaand aan een belangrijk gesprek, om te vragen hoe het gaat. Heel wat anders dan een pop up. Dan weet je meteen dat iemand je iets wil verkopen.
Aandacht voor de mens en de organisatie
Bij een oriënterend gesprek over een functie of opdracht is er aandacht voor de persoon; aan de hand van het cv, en het persoonlijk profiel. Waar ben je van? Waar kom je vandaan? Om de mens achter het cv te leren kennen. Ook is aandacht voor de organisatie waar je naar toe gaat van belang. Wat speelt er en wat betekent dat voor iemand om ‘ja’ te zeggen? Zo kun je de verdere oriëntatie aangaan. In gesprek.
Aandacht betaalt zich altijd terug
Echte aandacht betaalt zich altijd terug. Altijd. Dat hoeft niet meteen te zijn, dat kan ook na zes maanden of zelfs na zes jaar. Dat komt omdat de goede herinnering aan dat aandachtsmoment je bij blijft. Er hoeft zich maar iets voor te doen in ons vak waarbij je er weer even aan denkt. Daarom is aandacht de mooiste vorm van relatiebeheer. En het leuke is: het kost geen geld. En je hebt het in overvloed.
PS: mijn goede voornemen voor dit jaar: niet meer appen onderweg, maar mijn volle aandacht op de weg