Aandacht is de zuiverste vorm van vrijgevigheid

23 januari 2018

Gedurende werving en selectie is echte aandacht van belang, voor opdrachtgevers én voor kandidaten. De mens achter de CV, wat er speelt binnen organisaties

Herken je deze situatie? Je bent op een Nieuwjaarsborrel, ontmoet mensen en ondertussen kijken ze over je schouder of er niet een interessanter iemand is om mee te praten. Of deze: je bent in gesprek met iemand die steeds op zijn telefoon zit te kijken. In dit soort situaties voel je intuïtief aan, dat er geen echte aandacht is. Terwijl we door echte, warme aandacht, waar de tijd voor wordt genomen, pas diep worden geraakt. Zonder steeds te worden afgeleid door een piepje of een tingeltje…

Waarom aandacht de mooiste vorm van relatiebeheer is

Langzaam raken we eraan gewend, dat we steeds minder onverdeelde aandacht geven en krijgen van elkaar. Terwijl aandacht is als zonlicht voor een plant! Heb jij eigenlijk wel echt aandacht voor mensen in een gesprek? Of is het vaak nep? Of geef je het alleen als je iets voor elkaar kunt betekenen? Heel letterlijk geven en nemen.

Echte aandacht

In ons werk gaat het om echte aandacht, gedurende het hele proces, aan de opdrachtgever én aan de kandidaten. Ook dat mailtje, dat je na de selectieprocedure verstuurd, of dat telefoontje voorafgaand aan een belangrijk gesprek, om te vragen hoe het gaat. Heel wat anders dan een pop up. Dan weet je meteen dat iemand je iets wil verkopen.

Aandacht voor de mens en de organisatie

Bij een oriënterend gesprek over een functie of opdracht is er aandacht voor de persoon; aan de hand van het cv, en het persoonlijk profiel. Waar ben je van? Waar kom je vandaan? Om de mens achter het cv te leren kennen. Ook is aandacht voor de organisatie waar je naar toe gaat van belang. Wat speelt er en wat betekent dat voor iemand om ‘ja’ te zeggen? Zo kun je de verdere oriëntatie aangaan. In gesprek.

Aandacht betaalt zich altijd terug

Echte aandacht betaalt zich altijd terug. Altijd. Dat hoeft niet meteen te zijn, dat kan ook na zes maanden of zelfs na zes jaar. Dat komt omdat de goede herinnering aan dat aandachtsmoment je bij blijft. Er hoeft zich maar iets voor te doen in ons vak waarbij je er weer even aan denkt. Daarom is aandacht de mooiste vorm van relatiebeheer. En het leuke is: het kost geen geld. En je hebt het in overvloed.

PS: mijn goede voornemen voor dit jaar: niet meer appen onderweg, maar mijn volle aandacht op de weg

K+V
Het gaat om mensen

Deel bericht:

Delen op facebook
Delen op twitter
Delen op linkedin
Delen op email

Kracht van de mens  De sterkste match  Oog voor verschillen
Ander perspectief  Nieuwe mogelijkheden  Altijd maatschappelijk betrokken

Wij geloven in de kracht van mensen. Organisaties zijn er voor mensen en wij zorgen ervoor dat de sterkste match wordt gemaakt. Door uit te gaan van verscheidenheid en oog te hebben voor verschillen die een organisatie mooier en beter maken. Onze adviseurs zijn ook verschillende mensen. Door een ander perspectief te bieden, creëer je nieuwe mogelijkheden en invalshoeken. Wij kunnen dat als geen ander.