Aha Erlebnis? Millenium en DBA? Privacy AVG?

1 december 2017

Europese Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG)

De RIM houdt zich ermee bezig; diverse advocatenkantoren hebben de messen al geslepen. Oud-gedienden onder ons herinneren zich vast nog Timmer van operatie Centurion/Philips; voorzitter van de Taskforce Millenium. En toen werd het 1 januari 2000 en er gebeurde niets. Was dat nu dankzij, of ondanks alle inspanningen van organisaties om ‘millenium’-proof te worden? We zullen het nooit precies weten…..
Krijgen we een nieuw Erlebnis?
Wat nu: op 25 mei 2018 treedt de Europese Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) in werking. Niemand weet wat dat precies betekent en wat de uiteindelijke richtlijn gaat inhouden. De RIM heeft al een werkgroep ingesteld. De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft zich al uitgelaten (of gaat dat binnenkort doen) over de assessments: centraal staat de mate van ‘vrijwilligheid’. Het is voer voor advocaten en ict-experts, maar ook relevant voor jullie en voor ons. Want gaat het verder dan het assessment? Welke informatie mag je delen? welke niet? hoe transparant moet je zijn (heel transparant)?

Wat er volgens de AVG moet – regelgeving: wat houdt de AVG in en wat betekent dit specifiek voor jou als opdrachtgever/werkgever, wat voor jou als kandidaat en wat voor K+V? Wat zijn de rechten en plichten van partijen (kandidaten, opdrachtgevers, leveranciers en K+V zelf) onder de nieuwe regels? We zoeken het uit, want niet alleen de boetes zijn hoog. De vraag om transparantie is terecht. En in een veranderende arbeidsmarkt lig de ‘macht’ misschien wel bij de kandidaat, die kan kiezen. Wie het weet mag het zeggen.

Helga Bijker

Partner

Deel bericht:

Delen op facebook
Delen op twitter
Delen op linkedin
Delen op email

Kracht van de mens  De sterkste match  Oog voor verschillen
Ander perspectief  Nieuwe mogelijkheden  Altijd maatschappelijk betrokken

Wij geloven in de kracht van mensen. Organisaties zijn er voor mensen en wij zorgen ervoor dat de sterkste match wordt gemaakt. Door uit te gaan van verscheidenheid en oog te hebben voor verschillen die een organisatie mooier en beter maken. Onze adviseurs zijn ook verschillende mensen. Door een ander perspectief te bieden, creëer je nieuwe mogelijkheden en invalshoeken. Wij kunnen dat als geen ander.