Benader werving en selectie eens op een andere manier!

10 oktober 2017

Werving en selectie en Design Thinking, gaat dat samen?

Een carrièretijger. Een kansbrenger. Een ruimdenker. Zomaar een paar prikkelende persoonsomschrijvingen die me werden aangereikt door een ontwerpbureau. Zij adviseren ons momenteel over creatieve en onderscheidende manieren van werving en selectie. En dat is nodig. De aantrekkende economie zorgt voor krapte op de arbeidsmarkt en het werven van kandidaten is een stuk moeilijker. Je moet weer opvallen en mensen zien te verleiden. Heerlijk! Er is weer ruimte voor creativiteit.

Wat kan Design Thinking betekenen voor werving en selectie?

Ik was verbaasd over de veelheid aan originele ideeën van het bureau. Hoe kunnen mensen van buiten het vak met zo’n frisse blik kijken naar de onze? Zou het komen omdat veel ontwerpbureaus volgens het principe van Design Thinking werken? Ze benaderen het vraagstuk anders. In plaats van de beste keuze te maken uit bestaande alternatieven, gaat het er om nieuwe, aansprekende alternatieven te ontwikkelen. Alles begint met het stellen van juiste vragen in combinatie met actieve deelname van alle partijen in het proces.

Werving en selectie niet hip & happening

Ogenschijnlijk hebben Design Thinking en creativiteit weinig met werving en selectie te maken. Werving en selectie wordt niet gezien als hip en happening. Het imago is eerder plat, commercieel en handig; snel zoeken, mensen rondpompen en daarna een flinke rekening presenteren. Bovendien gaat het werven nog steeds op de aloude manier. Met flinke lappen tekst en een lijst met capaciteiten en competenties. Zelfs Linkedin is hierin niet vernieuwend.

Weinig experiment

Ik merk wel verandering, maar minimaal. Jongeren solliciteren met vlogs en Youtube filmpjes. Sommige bedrijven durven iets bijzonders te doen met het profiel; andere woorden, meer beeld. Maar de experimenten zijn nog altijd gebaseerd op hoe het proces nu is. En als je dan dat mooie, aantrekkelijke profiel hebt opgesteld en het blijkt niet te lukken. Ga je dan net zo lang door tot je iets hebt wat er op lijkt, of doe je het anders?

Werving en selectie, creativiteit & Design Thinking

Stel dat je werving en selectie bekijkt vanuit Design Thinking. Dan wordt het proces omgedraaid en de oplossing gezocht bij klanten en kandidaten. Wat zijn hun behoeften en drijfveren? Dan betrek je de kandidaat bij de zoektocht en het wervingsproces en redeneer je terug naar passende bedrijven. Wellicht kom je zo op andere creatieve oplossingen, die leiden naar het beoogde resultaat. Meer rekening houdend met mogelijkheden i.p.v. beperkingen als leeftijd en ervaring.

Durf en nieuwsgierigheid

Door op een andere, open manier naar het vraagstuk te kijken, wordt werving en selectie leuker en creatiever. Zo’n nieuwe aanpak hoeft niet meteen te kloppen. Belangrijk zijn nieuwsgierigheid en het durven delen van ideeën. En niet bang zijn om dingen uit te proberen. Volgens mij wordt het tijd dat Design Thinking, creativiteit en werving en selectie elkaar ontmoeten en omarmen. Wij zijn alvast begonnen. Wil je meedoen?

Martine van Velpen

Partner

Deel bericht:

Delen op facebook
Delen op twitter
Delen op linkedin
Delen op email

Kracht van de mens  De sterkste match  Oog voor verschillen
Ander perspectief  Nieuwe mogelijkheden  Altijd maatschappelijk betrokken

Wij geloven in de kracht van mensen. Organisaties zijn er voor mensen en wij zorgen ervoor dat de sterkste match wordt gemaakt. Door uit te gaan van verscheidenheid en oog te hebben voor verschillen die een organisatie mooier en beter maken. Onze adviseurs zijn ook verschillende mensen. Door een ander perspectief te bieden, creëer je nieuwe mogelijkheden en invalshoeken. Wij kunnen dat als geen ander.