De eerste indruk van jouw profielfoto

25 augustus 2017

Professioneel met een glimlach

Kies je de selfie met je gloednieuwe zonnebril? Of toch die familiefoto met de Eiffeltoren op de achtergrond? Deze plaatjes kunnen leuk zijn om te delen met jouw vrienden op sociale media platformen zoals Facebook en Instagram, maar ze zijn niet heel geschikt als profielfoto en eigenlijk helemaal niet op een professioneel platform zoals LinkedIn. Toch zijn er genoeg gebruikers van LinkedIn die een profielfoto kiezen van lage kwaliteit, met vrienden of familie om zich heen, waarop zij niet of nauwelijks herkenbaar zijn.

De eerste indruk die je achterlaat met een profielfoto is belangrijker dan je denkt. De eerste 50 milliseconden zijn het belangrijkst voor het beoordelen van een profielfoto. Op basis van deze beoordeling, krijgen bezoekers van jouw profiel een goede of slechte indruk van je. Bezoekers worden gelukkig van een profielfoto van hoge kwaliteit waar jij met een echte, gemeende glimlach op staat. Het gelukkige gevoel van bezoekers kan ertoe leiden dat zij contact met jou opnemen. Uit onderzoek van de Universiteit Gent is gebleken dat een goede profielfoto op Facebook even belangrijk is als de foto die je bij je CV voegt voor de kans op een sollicitatiegesprek. Mensen met een gunstige profielfoto hebben 40% meer kans op een uitnodiging van werkgevers[CS1] .

Waar je op moet letten bij het instellen van een profielfoto, is dat je de foto altijd alleen van jezelf plaatst. Voorkom ook dat je jezelf uit een groepsfoto knipt. Het ziet er niet erg professioneel uit als er nog afgeknipte delen van anderen overblijven op jouw profielfoto. Daarnaast is het goed als je gezicht volledig in beeld is. Zorg ervoor dat je zakelijke kleding draagt en dat iemand anders de foto van jou maakt. De profielfoto moet scherp en van hoge kwaliteit zijn.  Straal al met al uit wat je uit wilt stralen. Wees jezelf op een foto en lach.

Ben jij zelf benieuwd naar de indruk die jij afgeeft met jouw huidige profielfoto? Dan kun je deze op Photofeeler laten beoordelen door andere professionals. Er zijn geen kosten aan verbonden, maar je moet zelf eerst tien anderen een beoordeling geven om ze zelf ook te kunnen ontvangen. Je profielfoto wordt beoordeeld op of je bekwaam overkomt, of je aardig overkomt en of je invloedrijk overkomt. Probeer het snel zelf! https://www.photofeeler.com/

Florine Snethlage

Deel bericht:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Kracht van de mens  De sterkste match  Oog voor verschillen
Ander perspectief  Nieuwe mogelijkheden  Altijd maatschappelijk betrokken

Wij geloven in de kracht van mensen. Organisaties zijn er voor mensen en wij zorgen ervoor dat de sterkste match wordt gemaakt. Door uit te gaan van verscheidenheid en oog te hebben voor verschillen die een organisatie mooier en beter maken. Onze adviseurs zijn ook verschillende mensen. Door een ander perspectief te bieden, creëer je nieuwe mogelijkheden en invalshoeken. Wij kunnen dat als geen ander.