Het is Valentijnsdag. Door het hele jaar, waan ik mij als intermediair Cupido, constant op zoek naar een mogelijke romance tussen professionals en organisaties.
Het draait om de kunst van het verleiden. Daarvoor ben ik afhankelijk van de middelen in mijn pijlentas. Ik pak eruit wat ik nodig heb, span mijn boog maximaal, kijk nog één keer naar het doel en schiet! Recht in het hart! Na een fractie van een seconde bekijk ik het resultaat. Is het raak?
Duidelijkheid in de tas
Of mijn boogschietkunsten een professional weten te verleiden om te reageren op een vacante positie, hangt helemaal af van hetgeen ik hem/haar kan bieden. Haal ik van onderuit de pijlentas een ‘marktconform salaris’, dan weet ik zeker dat ik mis zal schieten. Want wat betekent dat: ‘marktconform’?
Vaag of verhullend taalgebruik is een afknapper. Potentiële kandidaten willen duidelijkheid. Wees als organisatie altijd transparant over de arbeidsvoorwaarden die je kan bieden. Maar vertel ook over het bredere perspectief van de functie. Wat gaat iemand doen? Welke ontwikkelingsruimte is er op persoonlijk en professioneel vlak? En wat is de span of control van deze functie in de organisatie?
Employer branding
In het kader van duidelijkheid, wil een mogelijke kandidaat ook weten bij wat voor organisatie hij of zij terecht komt. Wat voor waarden kenmerkt het? Hoe wordt er door de buitenwacht over gesproken? Wat is het werkklimaat binnen het team waar iemand aan de slag gaat? Zichtbaarheid van een organisatie en employer branding worden steeds belangrijker, om iemand te overtuigen om voor een organisatie te kiezen.
Video is een krachtig middel om je merk mee op de kaart te zetten. Wij hebben recent bijvoorbeeld een video gemaakt voor de gemeente Dordrecht; waarvoor wij op dit moment financials zoeken. Door de video krijg je een beeld van de gemeente, het team waarbinnen je komt te werken en leer je over de uitdagingen waar de gemeente Dordrecht de komende jaren voor komt te staan. Het geeft een beeld van je mogelijke werkplek:
Employee branding
Nu lijkt het of alleen organisaties zichzelf moeten verkopen aan professionals. In de huidige arbeidsmarkt oogt dat soms ook zo. Maar in goed Nederlands zeggen we: it takes two to tango.
Ook een kandidaat moet zichzelf zien te verkopen aan een potentiële werkgever. De professional kent de eigen kwaliteiten; een buitenstaander moet daar niet naar hoeven gissen. Stralen het LinkedIn profiel en cv herkenbaarheid uit? Laat het zien waar kracht ligt en wat de ambities zijn? Wanneer een organisatie bepaalde expertise belangrijk vindt, dan moet het cv uitstralen dat de kandidaat over deze expertise beschikt.
Krapte op de arbeidsmarkt geeft een professional ook de kans om te kijken naar functies in andere sectoren of met andere kwalificaties. Toch heeft de kandidaat altijd een reden om te solliciteren op een bepaalde functie. Sluit het bijvoorbeeld aan op zijn of haar ambities? Heeft het huidige werk op een bepaalde manier overlap met het takenpakket van de vacante positie? In de communicatie moet dit duidelijk zijn. Net zoals een professional duidelijkheid wil over de organisatie, wil de organisatie duidelijkheid hebben over de beweegredenen en capaciteiten van een kandidaat.
Daarmee doen beide partijen er alles aan om te voorkomen dat de liefde slechts van één kant komt. Maar twijfel je, bijvoorbeeld als kandidaat, of de andere partij jouw liefdesverklaring positief zal beantwoorden? Neem dan gerust contact op met mij of mijn collega Cupido’s. Ik leg mijn pijlen vast klaar.