Een balans tussen hart en hoofd is de formule tot succes

20 december 2022

Het WK voetbal is voorbij en het Argentinië van Messi is wereldkampioen. Het team met de beste balans tussen hart en hoofd heeft gewonnen.

Dit WK werd gedomineerd door coaches zoals onze Louis van Gaal en Didier Deschamps van Frankrijk. Met behulp van data analyses bedachten zij een voetbalstrategie waarmee ze ogenschijnlijk niet konden worden verslagen. Alleen de absolute wil van de Argentijnen om het laatste WK van Messi te winnen, straft deze aanpak van beide coaches af. Passie, emotie en de wil om te winnen hebben naar mijn mening de doorslag gegeven.

Het onderschrijft mijn eigen managementfilosofie. Wanneer hart en hoofd in balans zijn, kun je als leider het beste uit jezelf én anderen halen.

De disbalans tussen hart en hoofd

De inzet van digitalisering en data analyse heeft de wereld in een versnelling gebracht. Deze versnelling heeft ervoor gezorgd dat over de afgelopen jaren een disbalans ontstaan is tussen de ratio en het gevoel. Hoe iets voelt is naar de achtergrond gegaan. Het lijkt erop dat van de hedendaagse managers wordt verwacht dat zij minder vanuit onderbuikgevoel/intuïtie opereren en meer fungeren als rationele leider.

Met gepersonaliseerde dashboards en cijfermatige analyses sturen leiders meer op basis van data. In principe is datagedrevenheid een goede ontwikkeling; het is een mooie tool om het ongrijpbare inzichtelijk te maken. Maar hoe groter de datagedrevenheid, hoe groter de impact van het hoofd (snelheid) op het hart (rust). Daarmee ontstaat langzamerhand een gerobotiseerde organisatie; een  organisme, zonder hartfunctie. We hebben aan onze eigen voetballers in Qatar kunnen zien waar dat toe leidt. Ze spelen als robots, de resultaten zijn oké, maar er heeft niemand echt van genoten. Er was geen passie en emotie, behalve in de laatste 10 minuten van de wedstrijd tegen Argentinië.

Gevoel op de radar brengen

Het zou mooi zijn als wij meer de tijd nemen om naar ons gevoel te leren luisteren, dit ook bespreekbaar maken en verwerken in onze stijl van leidinggeven. Maar wat is dan managen met het hart, op basis van gevoel? Gevoel is in mijn ogen niets anders dan een energiestroom die door de hersenen geactiveerd wordt en ergens in het lichaam impact heeft. Managen op gevoel is het volgen van een duidelijke overtuiging, een visie of een droom.

Acteren vanuit de ratio werkt eenzijdig en acteren vanuit alleen het gevoel doet dat ook. Wanneer ratio en gevoel elkaar respecteren en willen samengaan ontstaat er “flow” en verbindingen die de energie bij alle partijen laten stromen. Effectiviteit van handelen neemt toe en er zal minder energie verloren gaan.

Hoe breng ik deze filosofie naar het werk dat wij doen? De juiste match maken tussen kandidaat en organisatie. Heb het lef om zowel als selecteur of als sollicitant te onderzoeken hoe de balans tussen ratio en gevoel gevonden kan worden bij alle gesprekspartners. Een duurzame keuze komt tot stand wanneer men de dialoog weet te vinden waarbij de ratio in balans is met gevoel. De uitdaging is om hierbij het oordelen uit te zetten en jezelf regelmatig de vraag te stellen: geeft dit gesprek mij energie en heb ik het lef gehad dit bespreekbaar te maken. Het vraagt veel zelfreflectie om jezelf beter leren kennen.

Wij, als K+V, willen graag ook in 2023 onze bijdrage leveren aan een ieder die graag de balans tussen hoofd en hart weer wil vinden.

Net als Messi en zijn secondanten heb ook jij toch een persoonlijk doel dat je najaagt? Of een diep verscholen verlangen? Misschien nog niet bewust, maar dat kun je mooi bespreekbaar maken met je tafelgenoten tijdens het kerstdiner.

Fijne kerstdagen gewenst en natuurlijk een mooi gebalanceerd 2023.

Frank Snethlage

Partner K+V

Deel bericht:

Delen op facebook
Delen op twitter
Delen op linkedin
Delen op email

Kracht van de mens  De sterkste match  Oog voor verschillen
Ander perspectief  Nieuwe mogelijkheden  Altijd maatschappelijk betrokken

Wij geloven in de kracht van mensen. Organisaties zijn er voor mensen en wij zorgen ervoor dat de sterkste match wordt gemaakt. Door uit te gaan van verscheidenheid en oog te hebben voor verschillen die een organisatie mooier en beter maken. Onze adviseurs zijn ook verschillende mensen. Door een ander perspectief te bieden, creëer je nieuwe mogelijkheden en invalshoeken. Wij kunnen dat als geen ander.