*Pling* Er komt een appje binnen in de groepsapp van K+V. Ik zie een foto van een artikel in de Volkskrant met als kop: “Mogen de muren terug?”, en een simpele “oh, oh” als bijschrift van een van mijn collega’s. Het is zaterdagochtend; ik heb de krant nog niet opengeslagen en misschien doe ik er goed aan om dat niet te doen. Toch ben ik nieuwsgierig. Even kijken. Het artikel in de Volkskrant is een aanklacht tegen het nieuwe werken en de kantoortuin (wat een vreselijk woord overigens) in het bijzonder. Laten wij nu net in de eindfase zitten van de verbouwing van ons kantoor en jawel: wij hebben gekozen voor een kantoortuin. Een welbewuste keuze. Een keuze die past bij K+V. Laat me je in het vervolg van dit blogartikel uitleggen waarom dat zo is.
Voordat ik dat doe, is het misschien slim om de kern van het Volkskrantartikel met je te delen. Wat zijn nou de bezwaren van een kantoortuin? Veel bedrijven die kiezen voor een kantoortuin kiezen ook voor flexibele werkplekken. Hierdoor zouden werknemers zich ontheemd voelen binnen hun eigen kantoor. Daarnaast zouden zij een gebrek aan privacy ervaren en concentratieproblemen krijgen als gevolg van het werken in een open ruimte. “Vooral het aanhoren van andermans telefoongesprek wordt als storend ervaren”, is een citaat uit het artikel. Laten alle adviseurs van K+V nou bijna vergroeid zijn met hun mobiele telefoon. Wanneer wij geen persoonlijk gesprek hebben met een kandidaat of opdrachtgever, dan zijn we wel aan het telefoneren. Een recept voor chaos?
De juiste beslissing
Mijn eerste gedachte was: “hebben we wel het goede gedaan?” Je begint ook te twijfelen wanneer je een collega hoort vragen of die kamer daar nog vrij is en ondertussen wijst naar het serverhok als mogelijke werkplek. Maar mij zakt de moed absoluut niet in de schoenen. Ik ben er van overtuigd dat we de juiste beslissing hebben gemaakt. Waarom?
Bij K+V werken geen honderden werknemers en aan flexplekken doen we evenmin. Dat geeft al een heel ander gevoel dan bij de gemiddelde kantoortuin, waar je geen vaste plek hebt. Bij ons hoef je echt geen plekje in de herberg te zoeken. Ieder zijn of haar eigen plek. En om afleiding te voorkomen hebben we een aantal barrières ingebouwd in de vorm van kasten met planten en zitten er tussen de bureaus akoestische panelen. Je hebt dus geïsoleerde ruimtes binnen een open ruimte. We hebben gekozen voor een rustige inrichting om ook een rustgevend gevoel te creëren.
Het besluit neem je met elkaar
Maar laten we belangrijkste niet vergeten: dit besluit hebben we samen genomen. In het aanloopproces hebben we een moodboard gemaakt om te kijken waar de huisvesting aan zou moeten voldoen. We hebben inspiratie opgedaan bij andere bedrijven zoals bijvoorbeeld het hoofdkantoor van Randstad. Daar vraag je uiteraard ook naar wat wel en niet werkt. We waren het snel met elkaar eens dat de huisvesting gelijktijdig professioneel, functioneel en modern moet zijn.
Voor die professionaliteit en functionaliteit hebben we het nodig dat we snel kunnen schakelen. De interactie kan veel sneller wanneer je niet van kantoor naar kantoor hoeft te lopen. Het voorkomt dat we langs elkaar werken. Daarnaast kunnen we ook leren van elkaar en elkaars contacten gebruiken.
Een huiselijk gevoel in een zakelijke omgeving
Eigenlijk is de kantoortuin maar een klein onderdeel van het verhaal. Want we hebben ook een centrale ontmoetingsruimte, een secretariaatsruimte en zes zeer diverse spreekkamers. De spreekkamers verschillen in ontwerp en feeling, om de verscheidenheid te laten zien binnen onze organisatie. Iedere adviseur van K+V is anders en daar hebben we de accenten van de kamers op een speelse wijze op aangepast.
Constant probeer je het verbouwproces vanuit verschillende standpunten te bekijken. Vanuit ons eigen perspectief; het moet lekker werken. Maar ook vanuit het oogpunt van kandidaten en opdrachtgevers die bij ons over de vloer komen. Want buiten dat ons kantoor een werkplek is, is het ook de plek waar wij mensen ontvangen. Er komen jaarlijks tussen de 3000 en 4000 kandidaten bij ons op bezoek. Mensen doen moeite om hier te komen en dan wil je wat te bieden hebben. Je wilt een plek kunnen presenteren waar je een goede ontmoeting kan hebben.
Een leuke frisse omgeving, licht zakelijk maar ook weer huiselijk. Dat is hoe je het moet ervaren wanneer je bij ons binnenkomt. Je neemt de trap naar de vierde verdieping (of eventueel de lift) en je ziet dat de deur al openstaat. Dat moet een welkom gevoel geven en je direct een beetje op je gemak stellen. Waar voel je je het meest op je gemak? Dat is thuis. Zo moet het voelen. Je wordt welkom geheten en krijgt een goede kop koffie! Onderschat niet het belang van goede koffie.
Open huis, kom jij ook?
Eigenlijk hebben zoveel om je te laten zien. De multifunctionele vijfde etage en zelfs de kapstokken zijn bijzonder… Daar ga ik nu niks over zeggen, dat moet je gewoon zien. Laten we dat voor nu maar even een cliff hanger noemen. Ik zeg oprecht dat we trots zijn op ons nieuwe huis. Daarom organiseren wij op vrijdag 28 juni een Open Huis, waarbij we je graag ontvangen en rondleiden. Door je via deze link aan te melden, kunnen we schatten hoeveel mensen er ongeveer komen. Zien we je op 28 juni?