Hoe vermarkt je als interim manager jouw cv?

22 oktober 2019

De interim-markt kun je goed vergelijken met de ‘gewone’ markt. Als interim manager ben je de marktkoopman die moet laten zien wat je allemaal in de aanbieding hebt. Wat heb jij te bieden, wat anderen niet hebben? Net als dat de eigenaar van de notenbar geen kaas verkoopt, dat kan hij immers toch nooit beter dan de kaasboer, moet ook jij laten zien wat je onderscheidend vermogen is. En, eveneens zoals op de echte markt, er staat altijd wel een ‘marktkoopman’ naast je die boven je uit probeert te roeptoeteren dat hij het beter kan. Krijg jij de opdracht of gaat je concullega ermee vandoor? Het gaat erom hoe je jezelf aanprijst. De eerste slag is een daalder waard!

Je cv moet matchen met de opdracht

Dat jouw cv moet matchen met het gevraagde functieprofiel van een opdracht, klinkt waarschijnlijk als een tip van niks. Maar we zien regelmatig dat cv’s voor slechts  80% passend zijn. Veel ervaring binnen de gevraagde functie, maar bijvoorbeeld niet binnen de gevraagde branche. Bij een reguliere werving en selectieprocedure bestaat er nog de ruimte om te kijken of je qua persoonlijkheid en competenties past op de opdracht. Bij interim opdrachten is dat  lastiger. Je moet laten zien dat je dit al eerder gedaan hebt.

Als interim manager leef je in een wereld vol haast. Opdrachtgevers hebben met spoed behoefte aan versterking. Versterking die er  direct moet staan. Vanaf het moment dat er een aanvraag bij ons binnenkomt, hebben wij vijf werkdagen om een passende interim manager aan te bieden. Dat doen we niet alleen, want we zijn altijd met andere bureaus in concurrentie (dat geldt overigens niet voor werving en selectieprocedures, die zijn exclusief). Daarom is het voor ons noodzaak dat wij een interim manager kunnen aanbieden die voor 100% past op een functie. Bij uitzondering wijken wij af naar een 95% match, maar daaronder zal het niet zijn.

Schrijf je cv toe naar de opdracht

Laat de match zien. Om dat aan te tonen, moet je jouw cv aanpassen aan de opdracht. Wanneer wij op zoek zijn naar een interim projectmanager voor een klantcontactcenter, dan willen we weten dat jij werkervaring hebt bij klantcontactcentra en waar. Laat je deze cruciale informatie achterwege, dan nodigen we je waarschijnlijk niet uit voor een gesprek. Omdat we het simpelweg niet weten. En dat betekent logischerwijs ook dat je niet wordt voorgedragen voor een opdracht. Vermeld daarom altijd alles wat relevant zou kunnen zijn voor een opdracht. Zonder dat er loopje genomen wordt met de waarheid.

Pas je cv zo aan dat het laat zien dat er geen twijfel kan bestaan dat je ervaren bent in alles wat gevraagd wordt in het functieprofiel. Een standaard cv wat je voor iedere semi-passende opdracht rondstuurt naar je contacten, gaat je dus opbreken.

Gebruik ‘logische termen’ in je cv

Wanneer wij voor onze opdrachtgevers gaan speuren naar een geschikte interim manager, gebruiken wij verschillende bronnen. Ons eigen netwerk, vacaturesites, sociale media (LinkedIn, Facebook, Twitter & YouTube), onze nieuwsbrief en onze eigen database, bijvoorbeeld. Voor LinkedIn en onze eigen database, is het cruciaal dat je termen gebruikt die als logisch worden ervaren voor ons als selecteurs. Er staan duizenden interim managers met hun cv ingeschreven bij K+V. Aan de hand van zoekwoorden, vinden we het cv dat past op de opdracht.  Wij gebruiken zoekwoorden om de juiste kandidaten boven tafel te krijgen. Kijk bijvoorbeeld eens naar onze vacatureteksten, zie welke termen wij gebruiken en verwerk die in je cv. Dat vergroot de kans dat jouw cv bij mij onder ogen komt op het moment dat ik naar een geschikt persoon voor een opdracht zoek.

Laat daarnaast duidelijk in je motivatie merken dat je openstaat voor interim-opdrachten en neem daar een gewenst uurtarief in op. Dat voorkomt een mismatch op het gebied van tarief. Wanneer ik weet dat jij een bepaald uurtarief wenst en de opdrachtgever daar niet aan kan voldoen, kan dat beter direct duidelijk zijn.

Houd je cv dan up-to-date (sta je bij K+V ingeschreven, dan kun je hier je cv updaten). Zo weten we of je in de tussentijd nieuwe ervaring hebt opgedaan die ervoor zorgen dat we aan jou denken bij een bepaald type van opdracht. Of dat jouw wensen wat betreft werk en gewenst tarief veranderd zijn.

Wees beschikbaar wanneer je solliciteert

Last-but-not-least, zorg ervoor dat je beschikbaar bent wanneer je reageert op een interim vacature. We hebben het net al gehad over de snelheid waarin de interim-wereld werkt. Vrijdag op gesprek en maandag aan de slag; zo hard kan het gaan. Dan moet je  direct inzetbaar zijn voor de klus. Het heeft weinig zin om te reageren op een interim-opdracht wanneer het nog een maand duurt voordat je beschikbaar bent, zo eerlijk moet ik zijn.

Voor nu wens ik je veel succes met de volgende klus. En wie weet zien we elkaar op markt! Het kloppend hart van de maatschappij, daar waar jouw cv een daalder waard is!

Henk van der Velde

Partner K+V

Deel bericht:

Delen op facebook
Delen op twitter
Delen op linkedin
Delen op email

Kracht van de mens  De sterkste match  Oog voor verschillen
Ander perspectief  Nieuwe mogelijkheden  Altijd maatschappelijk betrokken

Wij geloven in de kracht van mensen. Organisaties zijn er voor mensen en wij zorgen ervoor dat de sterkste match wordt gemaakt. Door uit te gaan van verscheidenheid en oog te hebben voor verschillen die een organisatie mooier en beter maken. Onze adviseurs zijn ook verschillende mensen. Door een ander perspectief te bieden, creëer je nieuwe mogelijkheden en invalshoeken. Wij kunnen dat als geen ander.