KV Interim Management #2: Duurzaam Veranderen

22 maart 2022


Beluister de podcast-aflevering Duurzaam Veranderen van KV Interim Management via YouTube, Spotify, Apple Podcasts of Google Podcasts

Als interim manager verandering brengen voor de lange termijn

Iedere interim manager weet: “er is een tijd van komen en er is een tijd van gaan.” En als de tijd van gaan is gekomen… dan kan het best wel spannend zijn om je opdracht los te laten.

Hoe gaat je opvolger, en de organisatie als geheel, om met de veranderingen die jij hebt weten te bewerkstelligen? Hoe sterk is de basis die je hebt gelegd? Zeker in de uitvoer van een verandertraject zal je te maken hebben met deze duurzaamheidscomponent. Maar hoe waarborg je de langetermijneffecten van je werk als interim manager?

Maak gebruik van urgentiebesef

Als team en als organisatie is er altijd een stip aan de horizon waar je naartoe wil werken. Vanuit affectie met de organisatie, de sector waarin je werkt of de doelgroep waarvoor je het doet, heeft men altijd een gezamenlijk doel.

Aan het begin van een veranderopdracht probeer je die stip in kaart te brengen. In dit stadium is men zich vaak bewust van het feit dat er iets moet veranderen om zicht te houden op dat gezamenlijke doel. Men weet niet altijd wat er anders moet, niet wat de eigen rol is en ook niet waar te beginnen. Maar toch is er meestal wel het urgentiebesef dat er iets moet gebeuren.

Gewoonten en patronen blootleggen

In een team, en in de samenwerking met de ander, kunnen gewoonten en patronen ontstaan die het zicht op de stip aan de horizon kunnen vertroebelen. “We kunnen een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt”, is een bekend citaat van Albert Einstein wat hierop van toepassing is.

De basis voor ieder verandertraject is het blootleggen van disfunctionele patronen die er in een organisatie of team zijn ingesleten. Dan heb je het bijvoorbeeld over de ontstane cultuur in een team, de onderlinge dynamiek of de effectiviteit van werken.

Dat laat zich terugzien in de keuzes die worden gemaakt tijdens alledaagse werkzaamheden. En ook in hoe men met elkaar samenwerkt. Als interim manager heb je een frisse blik van buitenaf waarmee je iemand een spiegel voor kan houden. Is dit echt de meest effectieve manier van werken of is dit er langzaam maar zeker ingeslopen? En brengt het je wat je uiteindelijk met elkaar wil bereiken?

De basis voor verandering zit in het hoofd

Echte verandering binnen een organisatie ontstaat wanneer je iets kan veranderen in de hoofden van de mensen die er werken. Laat daarom zien dat de patronen die je hebt geconstateerd niet bijdragen aan het gezamenlijke doel wat je hebt.

Structurele, en daarmee duurzame, verandering vindt pas plaats waarin er in het hoofd een schakelaar om wordt gezet.

Blijf constant in gesprek

Bij het in kaart brengen van de situatie, moet je ook oog hebben voor de effecten hiervan op individueel niveau. Mogelijk is er een bepaalde vorm van frustratie of onvrede ontstaan binnen het team. Dat wordt lang niet altijd uitgesproken. Of er leeft de angst dat je wel of niet meekomt in een nieuwe situatie.

In de acceptatie van verandering helpt het om een vertrouwelijke omgeving te creëren waarin iedereen de ruimte voelt om vrijuit hierover te kunnen spreken. Een omgeving waarin je respect hebt voor het verleden, maar stuurt op de toekomst die je samen bouwt.

Ook kan je samen tot de conclusie komen dat iemand niet meer past bij de organisatie of in de huidige functie. Dat inzicht hoeft minder vervelend te zijn dan dat het op het eerste gezicht lijkt. Het biedt namelijk ook de kans om de persoon in kwestie te helpen bij het zetten van een goede vervolgstap in de carrière. Deze stap biedt beide partijen een duurzame oplossing.

De interim manager als spiegel

Dit alles laat zien dat je taak als interim manager is om zowel organisatie als individu een spiegel voor te houden. En verandering kan pas duurzaam zijn wanneer iedereen op de juiste manier reflecteert op dat wat de spiegel hen toont.

De ervaringen en de reflectie van interim professionals Rebecca Hendriksen en Joeri van Beek over dit thema beluister je in de podcast-aflevering Duurzaam Veranderen; hier bovenaan het artikel te beluisteren.

Over KV Interim Management

In onze nieuwe podcast-serie KV Interim Management gaan we in gesprek met interim managers in de zorg, het onderwijs, de kinderopvang en de (lokale) overheid. We bespreken datgene waar zij als interim manager tegenaan lopen in hun werk. Hoe kom je bijvoorbeeld aan je opdrachten? Hoe ga je om met een opdrachtgever die onderdeel blijkt van het probleem waarvoor je bent ingeschakeld? En hoe zorg je ervoor dat je duurzaam resultaat boekt? Dit en meer komt ter tafel tijdens onze gesprekken.

Ben je een leergierige interim manager en hoor je graag hoe je collega’s te werk gaan? Dan is dit dé podcast-serie om te beluisteren. Iedere drie weken publiceren we een nieuwe aflevering. Je kunt ons vinden door in je podcast app te zoeken naar KV Interim Management

De eerste aflevering: Starten als Interim Manager vind je hier terug.

 

Robin Weijs

Community Manager K+V

Deel bericht:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Kracht van de mens  De sterkste match  Oog voor verschillen
Ander perspectief  Nieuwe mogelijkheden  Altijd maatschappelijk betrokken

Wij geloven in de kracht van mensen. Organisaties zijn er voor mensen en wij zorgen ervoor dat de sterkste match wordt gemaakt. Door uit te gaan van verscheidenheid en oog te hebben voor verschillen die een organisatie mooier en beter maken. Onze adviseurs zijn ook verschillende mensen. Door een ander perspectief te bieden, creëer je nieuwe mogelijkheden en invalshoeken. Wij kunnen dat als geen ander.