Drukte en kwaliteit; kwaliteit boven drukte
Wie herkent dit niet? Iedere sector, ieder bedrijf en ieder mens lijkt wel bezig met een grote inhaalactie. Bijna 10 jaar geleden kwam de economie eerst langzaam en daarna steeds sneller tot (bijna) stilstand. En nu lijkt het ineens andersom: (betaalbare) woningen zijn niet aan te slepen, er is een wachttijd van zes maanden voor betonnen heipalen voor nieuwbouwwoningen. Van kopers- naar verkopersmarkt. Een grote inhaalactie, die ook nog eens ongelijk verdeeld is in Nederland. Het geldt wel voor de stad Groningen, maar veel minder voor de ommelanden. Natuurlijk ook anders voor de grensgebieden.
De arbeidsmarkt maakt enorme en verschillende sprongen. Van 1.000 militairen ontslagen en nu evenzoveel vacatures. In de sectoren van K+V, overheid, onderwijs en zorg, worden sprongen gemaakt. Ieders belang wil je dienen en met veranderingen in de arbeidsmarkt is het voor werkgevers ook van belang een interessante werkgever te zijn. Voor jong en oud. Wij springen daarop in; het helpt als je bij de werving en selectie flink tempo maakt, de verwachtingen vooraf goed neerlegt bij kandidaten en opdrachtgever. Een ‘spoorboekje’ maakt waarin de stappen staan en waarin bij de start de afspraken in alle agenda’s staan van deelnemers. Kandidaten kunnen vooraf hun agenda checken of het past.
Maar soms, wie herkent dit niet?, soms zou je net wat meer tijd willen besteden aan een terugkoppeling waarom we kandidaten niet hebben uitgenodigd en liefst ook wat sneller. Zo kreeg ik laatst de vraag of het bewust beleid was om de tijd tussen de afwijzing en het moment van contact zo lang te maken. Of het de bedoeling was dat er weinig kandidaten zouden bellen. Nee dus, wat mij betreft kunnen niet genoeg kandidaten bellen en dan niet alleen om de terugkoppeling over de afwijzing te krijgen, maar ook vooraf. Met vragen, juist dat contact zoeken. En bij het geven van een individuele terugkoppeling lukt dat niet onderweg in de auto; uit het hoofd ken ik het cv niet. Ik wil echt wel even kunnen voorbereiden, op basis van de gegeven feedback, komt er soms iets verbluffends uit. De ander merkt hoe anders het cv gelezen wordt, dan beoogd. Dat leidt dan tot een verbetering van het cv.
Kwaliteit staat bij K+V voorop ook in de drukte; je gewoon aan afspraken houden, gewoon doen, met het accent op gewóón.
Met vriendelijke groet,
Helga Bijker