Blijf op de hoogte

HOME > ACTUEEL > BLOGS

Top 10 sollicitatietips die je verder brengen in 2020

24 december 2019

Het einde van het jaar is een tijd van lijstjes. Van de top 2000, het woord van het jaar, het boek van het jaar, het getal van het jaar, de beste vakantiebestemmingen voor volgend jaar, tot de lekkerste pizza quattro stagioni van Goeree-Overflakkee. Is er ook een  top 10 van beste top 10-lijstjes? Wij doen in ieder geval ook een duit in het zakje! Wij presenteren: de top 10 sollicitatietips die je verder  brengen in 2020.

Tip 1: Bereid je voor vóórdat je besluit te solliciteren

Er zijn veel vacatures, maar er zijn altijd meerdere kandidaten. Ondanks de krapte op de arbeidsmarkt, ben je altijd in concurrentie. Dat komt bijvoorbeeld door opportunisme in de markt, sollicitanten hebben meerdere dingen lopen en willen kijken of het gras elders groener is. Hoe zorg je voor een voorsprong ten opzichte van de rest? Dat begint met het maken van een inschatting of een functie bij je past. Lees het functieprofiel gedegen door en schat je kansen in. Bij twijfel: bel de vacaturehouder en ga het gesprek aan. Past het echt? Is dit een mooie rol voor je?

Tip 2: Pas je cv aan op de functie

Een algemeen cv voldoet niet. Een goed cv is toegespitst op de functie. Het moet logisch zijn dat jij  solliciteert op deze specifieke functie. Als je in de voorbereidingsfase goed gekeken hebt naar de ‘fit’, dan zie je de overlap tussen het gevraagde profiel en jouw werkervaring. Benadruk dit en daarmee de match tussen jezelf en je potentiële opdrachtgever. Een opdrachtgever wil bepaalde aspecten herkennen in je cv. Heb je een leidinggevende functie gehad? Leg dan uit wat je span of control was. Relevante informatie, waarmee je aantoont dat jij de opdracht aankan en dat je weet waar het omgaat.

Tip 3: Houd je LinkedIn-profiel actueel en levendig

Ik moet mijn vorige tip direct corrigeren, want er bestaat weldegelijk een algemeen cv, namelijk: je LinkedIn-profiel. Solliciteren is niet alleen actief rondkijken, maar ook benaderd worden. LinkedIn is de plek waar professionals en arbeidsbemiddelaars elkaar ontmoeten. Wij benaderen veel potentiële kandidaten via LinkedIn. Etaleer je ervaring en je vaardigheden op een slimme manier op dit platform, houd het up-to-date en probeer je te verplaatsen in de recruiter/arbeidsbemiddelaar. Denk hierbij aan kernwoorden waarop je gevonden wil worden. Een flauw voorbeeld: is het teammanager of teamleider? Ik zoek meestal op de term teammanager. Richt je profiel slim in.

Tip 4: Maak je motivatiebrief persoonlijk (verdiep jezelf)

Verdiep jezelf in de organisatie. Als je solliciteert op een financiële functie, dan verwacht ik dat je de jaarrekening opzoekt en dat je weet hoe zo’n organisatie ervoor staat. Laat terugkomen dat je je verdiept hebt in de organisatie en laat zien waarom je solliciteert. Zonder ervaring in de zorgsector solliciteren op een zorgfunctie, vraagt om verduidelijking. Je hebt vast een goede reden en/of motivatie. Laat het zien! We willen zien dat je begrijpt waar je terecht gaat komen, dat verkleint het afbreukrisico en verhoogt de kans om te worden uitgenodigd op gesprek. Eerder dit jaar schreef ik een blogartikel specifiek over dit onderwerp (‘Motivatiebrieven: mag het een onsje persoonlijker?’).

Tip 5: Kom niet onvoorbereid op gesprek

Voordat wij kandidaten voorstellen aan de opdrachtgever, hebben wij eerst een gesprek bij ons op kantoor in Veenendaal. Het gebeurt met enige regelmaat dat een kandidaat dit gesprek blanco ingaat, in de veronderstelling hier informatie te gaan inwinnen. Dat is de halve waarheid. Vergis je niet: ook dit is een sollicitatiegesprek. Ik zoek naar de match tussen jou en de opdrachtgever. Die match heb je zelf gezien, want je hebt gesolliciteerd. Ik voorzie ook een potentiële match, anders had ik je niet op gesprek uitgenodigd. Laat me zien dat dit geen verkeerde inschatting is. Dat doe je door je te verdiepen in de organisatie. Lees je in, ga eens langs, kijk op de website, bekijk de jaarrekening en kijk op LinkedIn wie je mogelijk kent bij de organisatie. Je zult je verbazen wie er in je netwerk zitten en daar iemand kennen. Ga je buiten je branche solliciteren, benader dan iemand die je kent en in die branche actief is. Hoe is het om daar te werken?

Tip 6: Kom met concrete voorbeelden (gebruik de STARR-methode)

Probeer niet op een te hoog abstractieniveau te blijven, maar maak het concreet. Tijdens veel sollicitatiegesprekken krijg jij de vraag: ‘wat zou jij doen als…?’ Dit zijn strikvragen..’ Vertel wat je eerder hebt gedaan en probeer daarmee een parallel te trekken. ‘Zo’n situatie kan ik me voorstellen, want dit heb ik eerder bij de hand gehad bij organisatie X en dat heb ik als volgt aangepakt.’ De welbekende STARR-methode: Situatie, Taak, Actie, Resultaat en Reflectie. Gebruik die methodiek om uit te leggen wat jouw aandeel was. Dat hoeft niet per se iets te zijn wat goed is gegaan. Je kunt ook iets fout hebben aangepakt, maar vertel dan wat je daarvan hebt geleerd, de R van Reflectie. Voorkom dat ik moet vragen of je een voorbeeld kunt geven. Blijft het abstract, dan loop je het risico dat je een leuk en kabbelend gesprek hebt, maar dat de essentie achterwege blijft. Vraag om verheldering: ‘is dit antwoord op je vraag?’

Tip 7: Maak ook het gesprek persoonlijk

Durf informatie te geven over jou als persoon. Je bent niet alleen de financieel sterke business controller, maar ook de hardloper die het liefst door de Biesbosch rent met zijn hond Rocky. Je bent niet alleen sollicitant, maar een mens van vlees en bloed. Een mens die moet passen tussen de collega’s. Zelfkennis is  belangrijk.  Zeg je dat je iemand met humor bent, dan kan het gebeuren dat je dat ook in een gesprek moet laten zien.  En het dan ook nog waarmaken…

Tip 8: Wees transparant

Eerlijk zijn brengt je het verst. Je moet aandurven om te zeggen dat je iets niet eerder gedaan hebt of niet kunt. Wanneer je solliciteert op een functie waar je leiding moet geven over 250 mensen en je hebt ervaring met leidinggeven aan maximaal tien mensen, dan kun je dit het beste benoemen. Daarmee diskwalificeer je jezelf absoluut niet. Je bent transparant en laat zien dat je, ondanks het gebrek aan deze ervaring, jezelf capabel genoeg acht voor deze functie. En dat je wilt leren en ontwikkelen.

Tip 9: Manage de verwachtingen van de opdrachtgever én jezelf

Aansluitend op de vorige tip: wees open naar jezelf en naar de opdrachtgever. Daardoor manage je de verwachtingen die er jegens jouw persoon zijn. Maar dat geldt ook de andere kant op. Solliciteren is immers tweerichtingsverkeer. De opdrachtgever solliciteert óók bij jou. Wees duidelijk naar jezelf en stel je de vraag: ‘wil ik dit echt?’ Ik stel deze vraag altijd aan sollicitanten, maar stel de vraag aan jezelf. Vind je het nog leuk na de sollicitatiegesprekken?

Tip 10: Houd humor, relativeer en ga voor ontwikkeling

In het begin van dit blogartikel zei ik het al: ‘er zijn veel vacatures, maar er zijn ook altijd kandidaten.’ Soms krijg je de baan, soms gaat het finaal mis en soms grijp je er net naast. Ongeacht het resultaat, trek er lering uit. Solliciteren lijkt op werken als je het zo op een rij ziet, maar het is ook een leerzame ervaring. Neem de informatie die je tijdens een gesprek krijgt ook mee in je eigen ontwikkeling. Iedere ervaring helpt je weer verder als ervoor openstaat om ervan te leren. Wij geven graag feedback op je performance! Solliciteren is een vak apart.

Tot zover onze top 10. Ik hoop dat je er wat aan hebt en dat ik in 2020 een hoop mooie, goed gemotiveerde motivatiebrieven en cv’s mag ontvangen. En ik hoop op net zo goed gemotiveerde sollicitatiegesprekken. Maar eerst een fijn uiteinde van 2019!

Frank Wolff

Partner K+V

Deel bericht:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Kracht van de mens  De sterkste match  Oog voor verschillen
Ander perspectief  Nieuwe mogelijkheden  Altijd maatschappelijk betrokken

Wij geloven in de kracht van mensen. Organisaties zijn er voor mensen en wij zorgen ervoor dat de sterkste match wordt gemaakt. Door uit te gaan van verscheidenheid en oog te hebben voor verschillen die een organisatie mooier en beter maken. Onze adviseurs zijn ook verschillende mensen. Door een ander perspectief te bieden, creëer je nieuwe mogelijkheden en invalshoeken. Wij kunnen dat als geen ander.