Van zelfreflectie tot organisatieconnectie

12 oktober 2023

“Ga ik me hier thuis voelen?” Een vraag die logischerwijs door je hoofd speelt tijdens een sollicitatiegesprek. Het vinden van een organisatie waarvan de cultuur jouw waarden reflecteert is immers net zo belangrijk als het vinden van een functie die bij je vaardigheden past. Maar wat maakt een organisatiecultuur en hoe weet je of dit aansluit bij jou als persoon?

Wat zijn jouw kernwaarden?

Voordat we de organisatiecultuur kunnen bespreken, moeten we het eerst hebben over zelfreflectie. Zonder zweverig te klinken, vind ik dat je sollicitatiereis begint met een zoektocht naar jezelf. Je hoeft er niet voor naar Zanzibar of naar Santiago de Compostella, een enkeltje richting badkamerspiegel is voldoende.

Breng in kaart wat jij belangrijk vindt in je werk. Is het de manier waarop er intern met elkaar gecommuniceerd wordt? Zijn het de doorgroeimogelijkheden die voor jou van doorslaggevende waarde zijn? Wellicht is het de balans tussen werk en privé waar jij een belangrijk thema van maakt.

Kijk ook vooral terug naar eerdere ervaringen. Waar zat je in een flow? Waar liep de energie weg. De antwoorden verschillen per individu, maar vertellen je alles over het vervolg van je reis. Heb je je beeld over jezelf scherp, dan kun je gericht zoeken naar organisaties waarvan de organisatiecultuur past bij jouw voorkeuren en ambities. Het is je kompas voor je koers.

Het DNA van de organisatie

Met het kompas in handen, kun je kijken naar de organisatiecultuur. Het is het onzichtbare DNA-weefsel dat de structuur en dynamiek van de organisatie vormgeeft. De organisatiecultuur toont zich in de geldende waarden, overtuigingen en gedragingen. Wat is de onderlinge dynamiek? Hoe worden successen gevierd? Bestaan er bepaalde tradities en gebruiken binnen het team?

Eigenlijk wil je dat weten voordat je je ‘ja-woord’ geeft aan een nieuwe uitdaging. Van buiten is het bijzonder moeilijk om dat allemaal in kaart te brengen. Maar het getrainde oog herkent patronen en plaatst dat in perspectief. Gebruik je sollicitatiegesprekken om zicht te krijgen op de patronen in een organisatie.

Naar de (on)bekende weg vragen

Daarbij is de vraag je krachtigste wapen om inzicht te krijgen in de organisatie. Het stellen van de juiste vragen kan je veel vertellen over de organisatiecultuur. En de antwoorden laten je zien of je jezelf ziet groeien binnen deze cultuur. Vraag om concrete voorbeelden. Als je bijvoorbeeld benieuwd bent naar de innovatieve geest van de organisatie, vraag dan naar recente projecten die dit demonstreren. Is er ruimte voor creativiteit en het nemen van risico’s? Dit zijn waarden die passen bij een organisatie met innovatieve ambities. Als de antwoorden jou een beeld geven hiervan, dan weet je dat je niet te maken hebt met loze woorden.

Reflecteer na elk gesprek op wat je hebt geleerd. Voel je een klik met de mensen die je hebt ontmoet? Zie je jezelf groeien en bloeien binnen deze cultuur? Weet je wat je toevoegt aan de organisatie? Jouw gevoelens en reacties op de interactie met je gesprekspartners, zijn belangrijke indicatoren voor hoe goed de organisatiecultuur aansluit bij jouw persoonlijke waarden en ambities.

Het vinden van de juiste organisatiecultuur is een reis die begint met zelfbewustzijn, wordt verlicht door het stellen van de juiste vragen, en wordt verrijkt door observatie en reflectie. Als je de tijd neemt om de organisatiecultuur te begrijpen en te evalueren hoe goed deze aansluit bij jouw unieke waarden en doelen, ben je op weg naar een carrière die niet alleen bevredigend is, maar ook in lijn is met wie je bent en wat je in het werkende leven wil bereiken.

Frank Wolff

Partner K+V

Deel bericht:

Delen op facebook
Delen op twitter
Delen op linkedin
Delen op email

Kracht van de mens  De sterkste match  Oog voor verschillen
Ander perspectief  Nieuwe mogelijkheden  Altijd maatschappelijk betrokken

Wij geloven in de kracht van mensen. Organisaties zijn er voor mensen en wij zorgen ervoor dat de sterkste match wordt gemaakt. Door uit te gaan van verscheidenheid en oog te hebben voor verschillen die een organisatie mooier en beter maken. Onze adviseurs zijn ook verschillende mensen. Door een ander perspectief te bieden, creëer je nieuwe mogelijkheden en invalshoeken. Wij kunnen dat als geen ander.