Waarom moeten we JOU aannemen?

24 mei 2022

Eigenlijk draait ieder sollicitatiegesprek om één vraag: ‘waarom moeten we jou aannemen?’ Niet iemand anders met dezelfde kwalificaties, maar specifiek JOU.

Het is een van de lastigste vragen om te beantwoorden, want je moet laten zien wie je bent als persoon. Soms kom je tijdens een gesprek niet over zoals je zou willen of voel je je door je gesprekspartner niet op waarde geschat. Dat is een pijnlijk gevoel. Een gevoel dat velen van ons zullen herkennen. Een gevoel dat je tijdens je loopbaan in de weg kan zitten.

Wat helpt is het vinden je kernboodschap en weten hoe je dat onder woorden moet brengen. Hierover gaat de Training Persoonlijk Profiel voor (interim) managers. Daarin zoeken we naar jouw verhaal en geven we eenduidig antwoord op de vraag: waarom moeten we JOU aannemen?

“Vertel eens wat over jezelf?” Ehh, ja waar zal ik beginnen…

Het is enorm lastig om onder woorden te brengen waarin je je onderscheidt en wat je te bieden hebt. Je moet het namelijk allereerst zélf weten.

En dat is al een zoektocht op zich. Hoe vat je jezelf samen? Tijdens de training spenderen we veel aandacht aan het expliciet maken, van dat wat impliciet aanwezig is. Wat zijn de kenmerkende aspecten van jouw manier van werken of jouw aanpak? Wat voor resultaten weet je te boeken? En wat voor problemen los jij op? De antwoorden op deze vragen zijn de ingrediënten die je gedurende de training verzamelt en weegt bij het samenstellen van je kernboodschap.

Hoe je je werk doet, zegt iets over jou.

Redeneer vanuit de ander

Sommige mensen kunnen eindeloos over zichzelf vertellen. Anderen vinden het enorm moeilijk om over zichzelf te praten. Het belangrijkste is dat je je richt op degene die je aan wilt spreken. In de training laten we je in de ander inleven, zodat je snapt wat er bij je gesprekspartner speelt. Dat maakt het makkelijker om hem/haar te laten zien waar jouw toegevoegde waarde kan liggen.

Dat doen we zonder dat we gaan zoeken naar sociaal wenselijke antwoorden. Het gaat er niet om dat je dat laat horen wat je denkt dat een ander wil horen. Waar het wél om gaat, is dat je zoekt naar de raakvlakken. Als de raakvlakken ontbreken, dan toont het aan dat je hier wellicht niet past.

In de training laat je zien wie je bent en geven we je verhaal vorm.

De juiste vorm

Als we alle ingrediënten hebben gewogen en de raakvlakken met de ontvangende partij in kaart brengen, dan kunnen we het hebben over de vorm van de boodschap.

De elementen die eruit springen gaan we in de training verwerken in een persoonlijke pitch en een visie-statement. De pitch gaat over dat wat je wilt overdragen qua informatie: wie ben je? Wat doe je? Waartoe doe je dat? En de visie gaat over dat wat je drijft. Je wekt er iemands nieuwsgierigheid mee, laat doorklinken wat voor mens je bent en prikkelt de ander tot doorvragen.

Gesprekken en ambities in lijn brengen?

Al met al een pittige training, waarin je gevraagd wordt kleur te bekennen, concreet te zijn en te laten zien waar jij van bent. Daar ga je voor staan. Zo maak je jezelf zichtbaar. Zonder resultaat weggaan, is geen optie.

Wil jij dat de uitkomsten van je sollicitatiegesprekken meer in lijn komen met je ambities? Meld je dan aan voor de Training Persoonlijk Profiel. De eerste optie is dinsdag 28 juni. Let op! Om de training zo persoonlijk mogelijk te houden, kunnen er per keer slechts 4 mensen deelnemen. Wees er dus snel bij.


Kiki Verbeek | Glashelder Verhaal begeleidt interim-managers en consultants die worstelen met het profileren van zichzelf. Met een glashelder verhaal over je dienst maak je jezelf zichtbaar, herkenbaar en superaantrekkelijk. Voor ervaren professionals die willen doen wat bij ze past en dat glashelder over het voetlicht willen brengen. Sinds 2015 is Kiki verbonden aan K+V.

Kiki Verbeek

Trainer / Coach Persoonlijk Profiel & Professionele Identiteit

Deel bericht:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Kracht van de mens  De sterkste match  Oog voor verschillen
Ander perspectief  Nieuwe mogelijkheden  Altijd maatschappelijk betrokken

Wij geloven in de kracht van mensen. Organisaties zijn er voor mensen en wij zorgen ervoor dat de sterkste match wordt gemaakt. Door uit te gaan van verscheidenheid en oog te hebben voor verschillen die een organisatie mooier en beter maken. Onze adviseurs zijn ook verschillende mensen. Door een ander perspectief te bieden, creëer je nieuwe mogelijkheden en invalshoeken. Wij kunnen dat als geen ander.