Eindelijk mogen we weer op een terras zitten, naar de winkel gaan en straks kunnen we misschien nog véél meer. We zijn er bijna, maar nog niet helemaal. Heerlijk om in een winkel iets uit te zoeken, iets aan te raken of gewoon bediend te worden op een prettig terras door hele vriendelijke mensen. Ik mis dat soort kleine dingen. Ook doet het mij denken aan de maatschappij waar we nu even in geleefd hebben. Alles kan en gebeurt vanuit huis. Efficiënt, snel en bovenal: je doet alles zelf. Als het niet goed is, swipe je het gewoon weg of stuur je het terug. Lekker het goedkoopste zoeken, bestellen en bezorgen. Je hebt de afgelopen 1,5 jaar vrijwel alles kunnen doen, maar toch miste er iets… Iemand om je even op weg te helpen!
Stiekem vinden wij het heel fijn om geholpen te worden. Het verhaal van de ober over het menu. De toelichting van de verkoper over de best passende bril. Of de uitleg bij de bouwmarkt over een wasbakplug (had ik nodig laatst…). Kortom we willen contact, geholpen worden, gewoon even aandacht, bevestiging van de goede keuze of het vertrouwen dat je gewoon even terug kan als het niet goed is. Wij zijn, net als een café of restaurant, een dienstverlenende organisatie. De afgelopen 1,5 jaar is het ook voor ons lastig geweest om de ideale dienstverlening en klantbeleving aan te bieden. Iedereen heeft zelf dingen moeten uitdokteren en ervaren; wellicht ook gedacht dat hij/zij het allemaal wel alleen kon. Toch hebben we allemaal behoefte aan hulp en ondersteuning.
Aandacht maakt de dienstverlening beter en de beleving sterker. In ons vak is dat ook zo. Iedereen kan een interim manager vinden. Iedereen kan een nieuwe collega werven. Internet is overal en op LinkedIn kun je iedereen vinden. Maar wie helpt jou om de juiste persoon op te sporen? Op basis waarvan maak je een keuze? Hoe voorkom je dat je meer van hetzelfde in huis krijgt? Hoe creëer je intern draagvlak? Hoe ga je om met de mensen die het niet worden? Hoe wijs je af? Allemaal vragen die langskomen bij het zoeken naar een nieuwe collega.
Wat nu als je zelf wordt afgewezen? Ook als kandidaat wil je geholpen worden. Je wil eerlijke feedback krijgen. Weten wat je tijdens het volgende gesprek anders kan doen. Even begrip voor je persoonlijke verhaal.
Dat is nu ons vak. Helpen om op al deze vragen de goede antwoorden te vinden. Het bieden van adequate ondersteuning voor alle mensen die in dit proces betrokken zijn. De juiste mensen vinden en helpen bij de zoektocht naar de juiste mensen. En in hetzelfde proces ook de mensen helpen die het net niet werden. Op basis van inzicht, aandacht, nieuwsgierigheid en betrokkenheid wat toevoegen aan jouw unieke ervaring. Dat wil iedere dienstverlenende organisatie.
Leve de winkelier, het café, het restaurant en het reisbureau, leve de gastvrouw, leve de echte ontmoeting! Laat je lekker uitgebreid helpen de komende tijd, het mag (bijna) weer!
Wij helpen je graag!