Wat zou u doen?

14 juni 2016

Je gaat op zoek naar een nieuwe manager en je pakt dat op de jouw vertrouwde manier aan. Je zet een halve paginagrote advertentie in De Volkskrant (bijvoorbeeld dan natuurlijk); waar tot in de puntjes wordt uitgelegd wat je zoekt, waar jouw organisatie voor staat en wat de belangrijkste opgave(n) zijn. Prijskaartje voor alleen deze advertentie is ruim € 23.000,– (en dat is waar; exclusief BTW). In deze kosten is nog niet eens het voorwerk verrekend dat nodig is om tot een advertentieprofiel te komen door diverse interne gesprekken te voeren. Dan heb je alleen nog maar een profiel. Verder heb je nog niets, geen kandidaat, geen gesprekken.

Vervolgens moet dan nog de wervingsprocedure beginnen: Hoeveel kandidaten reageren? Hoe zorg je ervoor dat er geen ‘kandidaten’ kwijtraken, de agenda’s afgestemd zijn en de gesprekken met commissies ingepland worden. Hoe verkrijgen bellende kandidaten de juiste informatie, de kandidaten een ontvangstbevestiging, een uitnodigingen voor gesprekken en een afmelding. Hoe worden de referenties gechecked, etc. En nu hopen dat de procedure met de beste kandidaat eindigt en dat de kandidaat instemt in met het arbeidsvoorwaardenvoorstel. Wat als de juiste kandidaat niet gevonden wordt?

Nu een andere organisatie; die het geheel anders aanpakt. Deze organisatie vraagt K+V de werving en selectie en search te doen voor dezelfde manager. K+V maakt het arbeidsmarktprofiel. De opdrachtgever stelt het vast. Dan wordt een signaaladvertentie op het voorblad van diezelfde Volkskrant met functienaam en ondertitel; investering € 4.040,– (exclusief BTW). De juiste mensen uit de organisatie worden betrokken bij het opstellen van het arbeidsmarktprofiel. K+V doet de brief- en voorselectie en voert gesprekken met kandidaten, informeert de kandidaten over de stand van zaken en geeft achtergrondinformatie. Informeert kandidaten ook netjes als ze niet uitgenodigd worden. K+V doet daarmee de hele workflow (ontvangst, uitnodigingen, afmeldingen, terugkoppelingen) en regisseert de gesprekken met de commissies, checkt de referenties en kan desgewenst ook nog het assessment voor je uitvoeren. De kandidaat weet hoe het arbeidsvoorwaardenpakket in elkaar zit, dus geen verrassing aan het eind.

De andere organisatie is goedkoper uit, sneller klaar en heeft de perfect matchende kandidaat gevonden. En dat gegarandeerd!

Wat zou u doen?

Helga Bijker, bijker@kv.nl
Frank Snethlage, snethlage@kv.nl

Helga Bijker & Frank Snethlage

Partners

Deel bericht:

Delen op facebook
Delen op twitter
Delen op linkedin
Delen op email

Kracht van de mens  De sterkste match  Oog voor verschillen
Ander perspectief  Nieuwe mogelijkheden  Altijd maatschappelijk betrokken

Wij geloven in de kracht van mensen. Organisaties zijn er voor mensen en wij zorgen ervoor dat de sterkste match wordt gemaakt. Door uit te gaan van verscheidenheid en oog te hebben voor verschillen die een organisatie mooier en beter maken. Onze adviseurs zijn ook verschillende mensen. Door een ander perspectief te bieden, creëer je nieuwe mogelijkheden en invalshoeken. Wij kunnen dat als geen ander.