Wat voegt een werving- en selectiebureau anno 2020 toe?

17 november 2020

“Wat is de toegevoegde waarde van een werving en selectiebureau in het zoeken naar geschikte professionals?” Deze vraag stelde een opdrachtgever mij onlangs. “Zoeken kan ik in de huidige tijd toch zelf?” Daar kon ik hem onmogelijk ongelijk in geven. Zeker niet in een tijd waarin 4,6 miljoen Nederlanders een LinkedIn-profiel hebben en iedere 50 seconden een Nederlandse professional zijn of haar cv upload op Indeed.

Maar dat wil niet zeggen dat de rol van werving en selectiebureaus is uitgespeeld. Dus ik knikte vriendelijk en antwoordde: “zoeken naar kandidaten kan je vandaag de dag inderdaad zelf. Maar weet je waar je moet beginnen en hoe je het proces leidt?”

Graag laat ik je zien hoe wij van toegevoegde waarde zijn in het zoeken én vinden van de best passende kandidaten.

Weet je zeker wat je wil?

Wie zoek je eigenlijk? En waar moet hij of zij aan voldoen? Het ontbreekt menig organisatie vooraf aan een helder wervingsprofiel. Denk niet te lichtzinnig over deze vragen, want dat resulteert vaak in een vacatureteksten vol algemeenheden. Dat biedt onvoldoende aantrekkingskracht om de gewenste kandidaat aan te spreken.

Durf daarbij breder te kijken. Ondanks een voor haar onsuccesvolle procedure, omschreef een kandidaat onze werkwijze onlangs als volgt: K+V zoekt niet alleen naar het ‘juiste cv’ maar naar mensen van vlees en bloed. Kijk niet alleen naar de (technische) vaardigheden van een sollicitant, maar beoordeel of er een match te maken valt op basis van het menselijke aspect.

Daarom beginnen we altijd met het maken van een inventarisatie van de behoeften en opgaven van de organisatie. Dat doen we door middel van open gesprekken met stakeholders in de organisatie. Op basis daarvan maken we een inschatting  over de kwaliteiten en persoonlijkheidskenmerken van de gewenste collega. Het voortraject doen we bijvoorbeeld in workshop-setting, waarin we de stakeholders ook met elkaar laten interacteren. Mijn collega Helga Bijker schreef recentelijk over dit onderwerp het volgende blogartikel: Van voortraject tot vacaturetekst: een kijkje achter de schermen bij K+V

Op deze manier sorteren we alvast voor op het creëren van intern draagvlak en helderheid. De basis voor een langdurige samenwerking tussen de aanstaande collega en het team wordt gelegd in het begin stadium.

In onze methodiek staat de ontmoeting tussen mensen centraal. In de volgende video leggen onze onderwijsspecialisten uit waarom we ontmoeten zo belangrijk vinden:

Community als startpunt

Nu je inzicht hebt over de gewenste kwaliteiten en eigenschappen van de ideale kandidaat, kan het searchen beginnen. Dit begint voor ons altijd bij het aanspreken van onze community. Met 20.000 professionals in ons bestand en ruim 11.000 volgers van onze LinkedIn-pagina, is dit een aanzienlijke groep.

Door constant in contact te staan met de markt via bijvoorbeeld onze interim managers, en een duurzame relatie op te bouwen met professionals, hebben we een warm netwerk om ons heen. Dit zijn mensen die met hun voeten in het werkveld staan en weten wat er speelt binnen de zorgsector, het onderwijs en de publieke sector. Zij voorzien ons van informatie, wijzen ons op geschikte kandidaten en houden ons op de hoogte van ontwikkelingen in de markt. Andersom voorzien wij hen van informatie en wijzen ze op nieuwe uitdagingen.

Alle adviseurs bij K+V zijn branchespecialisten, zo hebben we experts op het gebied van zorg, onderwijs en het publieke domein. Binnen die sectoren hebben wij persoonlijke netwerken die we gericht inzetten voor onze opdrachtgevers. Ten opzichte van de opdrachtgever, hebben wij echter een neutrale rol in de markt. Wij kunnen dan ook professionals bij collega-organisaties benaderen, zonder dat dit gek aanvoelt. Veel organisaties zien het benaderen van elkaars werknemers als niet-chic. In ons geval is het onderdeel van de marktinventarisatie.

Op deze manier heeft de vacature een groot bereik en komt deze in het vizier van een grote groep professionals. Zo ook bij een groep latent zoekende kandidaten. Net als het grootste gedeelte van de arbeidsmarkt is deze persoon niet actief op zoek naar een nieuwe uitdaging. Bied je hem of haar echter de juiste vacature op het juiste moment aan, dan kun je deze persoon wellicht interesseren.

Misschien toch wat extra slagkracht nodig?

Ook voor ons is het soms noodzakelijk om  extra middelen in te zetten. Daar hebben we verschillende opties voor. Geregeld maken wij video’s om de organisatie en de vacante functie onder de aandacht te brengen. Op deze manier weet een potentiële kandidaat waar hij/zij komt te werken, wat de opgaven zijn en ontmoet alvast een aantal collega’s. Niet iedere organisatie heeft een scherp arbeidsmarktimago. Onze vacaturevideo’s duren ongeveer 1,5 minuut en leveren een gemiddelde kijkduur van 63 uur op. Het bereik van de vacature krijgt hiermee een flinke boost.

Daarnaast zetten we advertenties op sociale mediaplatforms in om kandidaten te bereiken die buiten ons netwerk zitten. Zo adverteren we LinkedIn, Facebook, Instagram of YouTube of zetten we een Google Ads campagne op. De doelgroepselectie maken we zo gericht mogelijk, zodat de vacature verspreid wordt binnen het juiste netwerk.

Werven blijft een vak

Dit behoort allemaal tot de dagelijkse werkzaamheden van ons. Wij weten dat het vinden van kandidaten  minder makkelijk is dan het zoeken op LinkedIn of het doorpluizen van de database van Indeed. Zeker wanneer je zoekt naar een collega voor een langdurige samenwerking kan je onze diensten goed gebruiken. Het is ons vak, wij doen het graag en met veel passie!

Wil je meer weten over onze dienstverlening en/of ondersteuning? Neem dan  contact op!

Emile Douma

Partner K+V

Deel bericht:

Delen op facebook
Delen op twitter
Delen op linkedin
Delen op email

Kracht van de mens  De sterkste match  Oog voor verschillen
Ander perspectief  Nieuwe mogelijkheden  Altijd maatschappelijk betrokken

Wij geloven in de kracht van mensen. Organisaties zijn er voor mensen en wij zorgen ervoor dat de sterkste match wordt gemaakt. Door uit te gaan van verscheidenheid en oog te hebben voor verschillen die een organisatie mooier en beter maken. Onze adviseurs zijn ook verschillende mensen. Door een ander perspectief te bieden, creëer je nieuwe mogelijkheden en invalshoeken. Wij kunnen dat als geen ander.