Teammanagers in het Flevoziekenhuis: Stevige managers in een dynamische omgeving

7 maart 2023

Een warme omgeving, zonder strakke hiërarchische verhoudingen en een plek waar iedereen bereid is om elkaar te helpen. Dat tekent volgens Tokie Broeke, Maartje de Ruijter en Nadja Blankevoort-Schmidt de dynamiek in het Flevoziekenhuis. Zij zijn de voorbije maanden gestart als teammanager in het Flevoziekenhuis en voelen zich hier als een vis in het water. “Ik merk dat ik tegen iedereen aan het lachen ben en dat gebeurt spontaan”, kijkt Tokie terug op haar eerste weken. In dit artikel vertellen de drie kersverse teammanagers over hun eerste periode in het Flevoziekenhuis. Waarom dit voor hun een logische vervolgstap in hun carrière is en waarom ze het andere professionals aanraden om dezelfde keuze te maken.

Dynamiek van een ziekenhuis

Het is de dynamische omgeving die het werken in een ziekenhuis aantrekkelijk maakt voor het drietal. “Er gebeurt altijd wat en je hebt het niet altijd in de hand. Daar houd ik wel van”, zegt Maartje over haar functie als teammanager bij het Centrum Bijzondere Tandheelkunde en de polikliniek Mondziekten, kaak- en aangezichtschirurgie. Tokie, net begonnen als teammanager verpleegafdeling longziekten, vult aan: “het is constant druk om je heen. Ik kom zelf uit de huisartsenpostzorg. Daar heb je dergelijke dynamiek alleen op bepaalde momenten op de dag.”

Als teammanager ken je weinig rustmomenten. Dat blijkt alleen al tijdens het interview. Om de beurt gaat de telefoon. Eerst Tokie, dan weer Maartje en vervolgens Nadja. Iedereen weet de teammanagers te vinden, of ze er al jaren zitten. “Ik heb afgesproken dat als er dringende zaken zijn, dat ze direct twee keer achter elkaar moeten bellen”, schept Nadja gelijk duidelijkheid over de gemaakte afspraken met haar team.

Onbekend maakt niet noodzakelijk onbemind

Het team van Nadja behoort tot het laboratorium van het Flevoziekenhuis. Voor Nadja is dit zowel een gewenste als een logische stap in haar carrière. “Voor mij komen er twee werelden samen, mijn studie als analist in de moleculaire biologie en mijn managementervaring in de retail. Maar waar ik in mijn vorige werk betrokken was bij het hele proces, van managen tot recruiten, kan ik mij nu focussen op het managen van een team.”

Ondanks haar meer dan behoorlijke managementervaring, reist in het sollicitatiegesprek de vraag of Nadja niet te commercieel is ingesteld. Ze komt immers uit de retail en niet uit de ziekenhuiswereld. “In mijn gesprekken heb ik mijn werkzaamheden wat moeten verduidelijken. Onbekend, maakt toch enigszins onbemind.” In de functie wordt onder meer gevraagd om te kunnen leidinggeven, budgetteren, een balans te kunnen lezen en dat je je bezighoudt met personeelsmanagement. Dat past allemaal bij de werkervaring van Nadja. “Het was aan mij om te laten zien dat ik dit echt kan. Ik heb veel gehad aan mijn tussentijdse gesprekken met K+V om mijzelf hierin beter te presenteren.”

Andere sectorervaring als verrijking

Haar collega teammanager Maartje begrijpt waar Nadja het over heeft en kan hierover meepraten. Zij krijgt dan weer van veel ex-collega’s de vraag: “wat doe je nou eigenlijk op een dag?” Geen gekke vraag, als je je realiseert dat Maartje hiervoor als ondernemer in de horeca heeft gewerkt. “Nee, ik ben hier niet de hele dag aan het rennen en vliegen. Maar er komen best veel zaken overeen. In de horeca zien mensen van buitenaf een restaurant, maar er komt in de praktijk veel bij kijken om alles draaiende te houden. Je moet kunnen managen en coachen. Je houdt je bezig met de planning, budgetteren en het brengen van structuur. Ook ben je verantwoordelijk voor zaken als inkoop- en kwaliteitsmanagement.” En al deze facetten komen terug in het werk van een teammanager in een ziekenhuis.

Zowel Nadja als Maartje hebben het geloof dat hun achtergrond juist wat kan toevoegen aan het ziekenhuis. “Ik denk dat we een slag kunnen maken op het gebied van gastvrijheid”, zegt Maartje. “Door oog te hebben voor de patiënt en je af te vragen hoe hij of zij het ervaart om in het ziekenhuis rond te lopen. Snapt de patiënt bijvoorbeeld de bewegwijzering?” Tokie begint te lachen: “Ik snap de bewegwijzering hier zelf ook nog niet helemaal.” Maartje reageert met een knipoog. “De patiënt dan misschien ook niet. Ik denk dat we nog meer gastvrijheid kunnen toevoegen in een omgeving waar dat juist gewenst is. Voor mensen met een achtergrond in de hospitality en retail ligt daar juist een mooie uitdaging.” Nadja knikt instemmend. “Samen de patiënt helpen waar nodig. Toon begrip voor iemand die zich niet goed kan uitdrukken. Help iemand die de instructies niet goed kan lezen.” Binnen het Flevoziekenhuis noemen we dat ‘zorg met aandacht’.

Wat voor eigenschappen kenmerkt een teammanager?

Als teammanager ben je de schakel naar de werkvloer en onderdeel van het management. Volgens Nadja moet je dan ook stevig in je schoenen staan. “Er zijn vaak overleggen met je collega- teammanagers of met werkgroepen in het ziekenhuis. Het is goed om daar je eigen standpunt te delen en te doen wat goed is voor jouw afdeling en team.” Een teammanager moet voor het team willen zorgen, zodat medewerkers hun werk goed en met plezier kunnen doen. Ook dat is ‘zorg met aandacht’.

Ook Tokie geeft aan dat je als teammanager voor je team moet zorgen, ook in de voorwaardelijke sfeer. Ze haalt een voorbeeld aan van haar eerste werkdagen. “Mijn team is lang zelfsturend geweest. In de praktijk kunnen ze ook alles zelf, maar ze missen simpelweg tijd om dingen te regelen. Daarom is het fijn dat er iemand is die druk zet. Ze merken bijvoorbeeld al een tijdje dat een apparaat niet optimaal functioneert.” In het kader van een voorstelrondje, loopt Tokie langs bij de collega’s van de inkoopafdeling en vraagt hoe ze haar kunnen helpen. “Vervolgens loop ik terug naar mijn afdeling met de benodigde apparatuur onder mijn arm. Dat is wat het team nodig heeft, iemand die problemen voor hen oplost.” Zo werk je als teammanager mee aan de beste zorg en meer werkplezier.

Voor een aantal teams binnen het Flevoziekenhuis, zijn wij nog op zoek naar geschikte ‘probleemoplossers’. Wil jij als teammanager werken in een dynamische werkomgeving, waar geen dag hetzelfde is? Twijfel je aan eventuele passendheid van een bepaalde afdeling of functie? Neem dan direct contact op met Maartje Peters via 06-1008 5811 of Frank Wolff via 06-1595 4079 van K+V.

Bekijk de vacatures:

K+V
Het gaat om mensen

Deel bericht:

Delen op facebook
Delen op twitter
Delen op linkedin
Delen op email

Kracht van de mens  De sterkste match  Oog voor verschillen
Ander perspectief  Nieuwe mogelijkheden  Altijd maatschappelijk betrokken

Wij geloven in de kracht van mensen. Organisaties zijn er voor mensen en wij zorgen ervoor dat de sterkste match wordt gemaakt. Door uit te gaan van verscheidenheid en oog te hebben voor verschillen die een organisatie mooier en beter maken. Onze adviseurs zijn ook verschillende mensen. Door een ander perspectief te bieden, creëer je nieuwe mogelijkheden en invalshoeken. Wij kunnen dat als geen ander.